
1 

 

Martin Fahlgren 

Rysstroll och desinformation 
Denna artikel behandlar rysk desinformation ur både ett mer generellt perspektiv och med 

konkreta exempel. Först beskrivs olika debattknep som kommer till användning. Sedan ges 

exempel på olika kanaler och sätt att sprida desinformation. 

Ämnet är omfattande, men jag har försökt hålla mig ganska kortfattad och ge ganska få, men 

illustrativa exempel, som kompletteras med länkar som gör det möjligt för den intresserade att 

ytterligare tränga in i problematiken. De första 6 sidorna följer till stor del samma upplägg 

som i Per Eneruds bok Det här är inte ett krig (2023) – den som vill veta mer rekommenderas 

att ta del av den boken. 

Ryssland ägnar sig även åt s k hybridkrigföring, däribland cyberangrepp mot samhällsfunk-

tioner, företag m m. MSB (Myndigheten för samhällsskydd och beredskap) ger ut årliga 

rapporter om detta.
1
 Hybridkrigföring diskuteras dock inte i den fortsatta framställningen. 

Rysstroll 

Begreppet troll har länge använts på nätet som benämning på personer som inte är 

intresserade av seriösa diskussioner, utan vräker ur sig åsikter och oförskämdheter för att 

provocera och ställa till bråk.  

Rysstroll är besläktade med de gamla nättrollen. De är inte intresserade av fakta och seriös 

debatt, utan predikar det ryska narrativet och försöker med halvsanningar och påhittade 

”fakta” vinna stöd och få motståndare ur balans. I detta klimat frodas konspirationsteorier. 

En trollfabrik, ofta statligt finansierad, är en organisering av nättroll och bloggare för att 

sprida desinformation och påverkan.
 2

 En omtalad sådan är Internet Research Agency i S:t 

Petersburg, som bl a var mycket aktiv inför presidentvalet i USA 2016 (mer om detta nedan). 

 

 

                                                 
1
 Se Årsrapporter om it-incidenter och cyberangrepp 

2
 https://sv.wikipedia.org/wiki/Trollfabrik 

https://www.msb.se/sv/amnesomraden/informationssakerhet-cybersakerhet-och-sakra-kommunikationer/hantera-och-rapportera-it-incidenter-och-cyberangrepp/arsrapporter-om-it-incidenter-och-cyberangrepp/
https://sv.wikipedia.org/wiki/Trollfabrik


2 

 

Rysstrollens metoder och knep 

De debattknep som beskrivs i fortsättning är inte unika för rysstroll, utan har en lång tradition. 

Här är de grupperade i sex (6) kategorier (jfr bilden ovan): 

Halmgubbe/halmdocka 

En halmgubbe är en nidbild av motståndarens egenskaper eller åsikter som sedan attackeras. 

Dvs nidbilden får fungera som slagpåse. Exempel: Ukraina styrs av en nazistisk junta som 

håller Ukrainas folk som gisslan, hotar det ryska folket, Ryssland och hela Europa och som 

därför måste ”denazifieras”. 
3
 

Nidbilden kan bygga på rena lögner, förvrängningar av motståndaren ståndpunkter, citat som 

är tagna ur sitt sammanhang eller som inte är representativa för motståndaren.  

Whataboutism 

Whataboutism innebär att kritik bemöts genom att flytta fokus till brister hos andra.
 4

 

Exempel (Sveriges Fredsråd): 

Sveriges fredsråd betraktar Rysslands erkännande av de två folkrepublikerna som ett folk-

rättsbrott, liksom Kosovos tillkomst som utbrytarrepublik efter 11 veckors flygbombningar 

av Nato i Serbien 1999. 
5
 

Man överflyttar alltså snabbt fokus från den ryska invasionen och erkännandet av ”folkrepub-

likerna” Lugansk och Donetsk till Natos flygbombningar för över 20 år sedan och bildandet 

av Kosovo.  

Putins krigstal 24/2 2022, då invasionen av Ukraina inleddes, innehåller flera whataboutism-

exempel, som går ut på att visa att USA/Nato är minst lika goda kålsupare. T ex följande: 

Först inleddes en blodig militär operation mot Belgrad utan godkännande från FN:s säker-

hetsråd, men där man använde sig av stridsflyg och missiler i hjärtat av Europa.
6
 Bomb-

ningen av fredliga städer och vital infrastruktur pågick under flera veckor. Jag måste 

påminna om dessa fakta, eftersom vissa kollegor i Väst föredrar att glömma dem, och när 

vi nämner händelsen föredrar de att undvika att tala om internationella lagar, och betonar 

istället de omständigheter som de tolkar som varande nödvändig. Därpå kom Irak, Libyen 

och Syrien. Det olagliga användandet av militärmakt mot Libyen och förvrängningen av 

FN:s säkerhetsråds beslut rörande Libyen förödde staten
7
, skapade en enorm plats för 

internationell terrorism och drev landet till en humanitär katastrof, in i en virvelvind av ett 

mångårigt inbördeskrig som ännu pågår. Men det exempel som står i en klass för sig är 

naturligtvis invasionen av Irak
8
, helt utan rättslig grund…. 

9
 

Uttröttning 

Går ut på att exempelvis ta upp mängder med detaljer och frågor, ofta perifera eller ovid-

kommande, som kan vara besvärliga att reda ut eller besvara, även om de är helt grundlösa.  

                                                 
3
 https://sv.wikipedia.org/wiki/Halmdocka 

4
 https://sv.wikipedia.org/wiki/Whataboutism 

5
 https://frednu.se/?p=2820 

6
 Syftar på bombkampanjen under Kosovokriget som inleddes i mars 1999 och som hade till målsättning att 

tvinga Serbien att dra tillbaka sina trupper från Kosovo. Bombkriget pågick i 78 dygn.  
7
 Ingripandet i Libyen skedde efter ett beslut i FN:s säkerhetsråd – Ryssland lade inte in sitt veto mot det hela. 

När det gällde Syrien så ingrep även Ryssland militärt – till stöd för diktatorn Assad. 
8
 Varken FN eller Nato deltog i attacken på Irak i april 2003, utan den genomfördes av USA och Storbritannien. 

9
 Putins tal 24/2 2022, s. 3 

https://sv.wikipedia.org/wiki/Halmdocka
https://sv.wikipedia.org/wiki/Whataboutism
https://frednu.se/?p=2820
https://marxistarkiv.se/sovjet/ryssland/putin_om_specialoperationen_24_februari_2022.pdf


3 

 

Ett annat sätt är att presentera nya versioner. Den 7 mars 2022 bombade ryssarna en mödra-

vårdscentral i Mariupol, där 3 dog, däribland en nyförlöst mor och hennes barn. Ryssarna 

lanserade olika versioner: Attacken hade inte ägt rum; den hade ägt rum, men mödravårds-

centralen var ett giltigt mål eftersom nazistiska Azovbataljonen höll till där; attacken hade i 

själva verket utförts av ukrainarna; foton på offren var bara sminkade modeller osv. 

Främsta syftet med att sprida olika versioner är inte att bli trodd, utan att röra till begreppen, 

skapa förvirring och tvivel: ”Vad är egentligen sant?” 

Blånekande/dementier 

Blånekande tillgrips i synnerhet när bevisen är överväldigande: ”Det finns inga bevis”. På så 

sätt vill man få åhörarna att tvivla på motpartens argument: om man nekar så envetet, då 

borde det väl finnas svagheter när det gäller faktaunderlaget?   

 

I mars 2022 förnekade ryssarna att robotkryssaren Moskva sänkts (ovan) och påstod att den 

drabbats av en brand som spred sig så att ett ammunitionsförråd sprängdes.
10

 Mycket osanno-

likt eftersom krigsfartyg är konstruerade för att motstå bränder och har ett bra brandskydd. 

Ryssarna har hela tiden blånekat till att de bombat civila mål – och forsätter med det. Ibland 

med argumentet att det i själva verket var militära mål, eller så har de påstått att det var 

ukrainarna själva som gjorde det. Så hanterade man också massakern i Butja: de skyllde på 

ukrainarna (se även nästa kategori).
11

  

Falsk flagg-operationer/provokationer 

På engelska talar man om False Flag Operations, där den ena parten utför något otrevligt, 

som skylls på motståndaren. 

Provokationer har ofta använts som förevändning för att starta krig, där man iscensatt en fej-

kad attack på sig själv och skyller på motståndaren (så gjorde både Nazityskland och Sovjet 

när de 1939 anföll Polen resp. Finland). 

Ryska angrepp mot civila mål i Ukraina har ofta förnekats (se ovan) eller så har man skyllt på 

ukrainska falsk flagg-operationer. Det gäller t ex klusterbombattacken mot tågstationen i 

                                                 
10

 Se Putins hämnd efter flaggskeppsattacken – bombar Kiev (Aftonbladet) 
11

 Se Massakern i Butja 

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/rERm68/putins-svar-kiev-bombat-timmar-efter-flaggskepet-moskva-sjunkit
https://marxistarkiv.se/europa/ukraina/liberation-massakern_i_butja.pdf


4 

 

Kramatorsk i april 2022 (där 61 dödades och över 200 skadades). Och bombningen av den 

tidigare nämnda mödravårdscentralen i Mariupol beskrevs bl a som en ”iscensatt provokation 

för att upprätthålla en antirysk hysteri”. 

Förlöjligande/hån 

Syftet är att angripa och ifrågasätta motståndarens motiv och kunskaper. Detta åstadkoms 

genom att framställa motståndaren i så dålig dager som möjligt, samtidigt som den egna sidan 

utmålas som saklig och rättfram. 

Försöken att giftmörda dubbelagenten Sergej Skripal (2018) och oppositionsmannen Aleksej 

Navalnyj (2020) skämtades bort eller skylldes på utländska agenter.  

Överdrifter är mycket vanliga: Sverige och västvärlden befinner sig i djup moralisk, politisk 

och ekonomisk kris och är på väg att gå under.  

Särskild fokus läggs på att visa förakt för feminism, HBTQ-frågor och liknande. Sådant som 

samkönade äktenskap är tabu och det faktum att man i väst tillåter sådant är ett bevis på att 

väst är dekadent. I ett tal i Moskva i februari 2023 sade Putin: 

Titta på vad de gör mot sitt eget folk: Förstör familjer och kulturella och nationella identi-

teter och perversionen att förgripa sig mot barn, hela vägen upp till pedofili, läggs nu fram 

som norm... och präster tvingas välsigna samkönade äktenskap.
12

  

Ibland tillgrips grova skämt för att illustrera det moraliska förfallet: ”Sverige kräver legalise-

ring av sex med döda” (dvs nekrofili). 

Var och hur sprids desinformationen? 

Även en hel del av uppgifterna i det följande är hämtade från Per Eneruds bok. Men eftersom 

boken har drygt ett år på nacken så är en hel del av uppgifterna idag inaktuella (jag ger exem-

pel på sådana). Har också kompletterat med andra faktauppgifter. 

Enerud indelar de olika kanalerna/kategorierna i 5 grupper, utifrån hur nära de är knutna till 

den ryska staten: 

1. ryska statsaktörer 

2. ryska privata, men Kremlnära aktörer 

3. ryska kanaler som döljer att de är ryska 

4. utländska kanaler med fokus på stöd till Kreml 

5. utländska kanaler, som döljer sitt stöd till Kreml. 

1. Ryska statsaktörer 

Dessa är statliga medier/kanaler som kontrolleras av presidenten, regeringen osv eller Kreml. 

Mest kända är mediahuset Rossija Segodnja och nyhetsbyråerna RIA Novosti (som äger RT) 

och Sputnik (båda har Margarita Simonjan som chefredaktör). 

2. Privata, men Kremlnära aktörer 

Hit hör oligarken Konstantin Malofejev, som driver två sajter som riktar sig till utländska 

läsare: katehon.com och geopolitika.ru. Till de som regelbundet medverkat i dessa medier hör 

den ryska fascistiska filosofen Aleksandr Dugin. 

Den numera mördade Jevgenij Prigozjin — ”Putins kock” — drev flera mediaprojekt, däri-

bland Internet Research Agency, IRA, den så kallade trollfabriken i S:t Petersburg. Denna var 

en nyckelspelare i inblandningen i presidentvalet i Förenta staterna 2016 (som Prigozjin själv 

                                                 
12

 Se: Fem påståenden i Putins tal som får Ukraina att rasa och Ryssland pausar deltagande i kärnvapenavtal med 

USA (DN februari 2023) 

http://katehon.com/
http://geopolitika.ru/
https://www.dn.se/varlden/fem-pastaenden-i-putins-tal-som-far-ukraina-att-rasa/
https://www.dn.se/varlden/kriget-startades-av-vast-inga-nyheter-i-putins-tal/
https://www.dn.se/varlden/kriget-startades-av-vast-inga-nyheter-i-putins-tal/


5 

 

skröt om
13

). Prigozjin ledde också mediehuset Mediagruppa Patriot som enligt ett Tass-

meddelande i slutet av juni 2023 stängts ned.
14

 Ett par veckor senare meddelades att media-

gruppen kan återuppta sitt arbete. Vad som hänt sedan dess är oklart.  

Den franska cybermyndigheten Viginum avslöjade i februari 2024 ett Moskvabaserat nätverk, 

kallat Portal Kombat, som ägnar sig åt att sprida Kreml-propaganda.
15

  

3. Ryska kanaler som döljer att de är ryska 

Dessa utgörs främst av webbsidor som framträder som tankesmedjor eller plattformar för 

akademisk debatt. En inflytelserik sådan är South Front, baserat på Krim, som förnekar all 

koppling till Ryssland. Länken till dess webbplats (https://southfront.org) fungerar dock inte 

längre, dvs verkar ha upphört.
16

 

Andra exempel är Oriental Review och One World Think Tank. Båda är registrerade i Ryss-

land, men domineras av engelskspråkiga skribenter. Prigozjins engelskspråkiga USA Really 

tillhörde samma kategori, men likt de övriga av hans projekt så verkar den ha lagts ned. 

4. Utländska kanaler med fokus på rapportering om Ryssland 

Hit hör sajter som öppet tar ställning för Ryssland som man anser vara orättvist skildrat i 

massmedia och att man därför vill ”nyansera” bilden. Denna kategori är mycket inhomogen. 

Där finns sådana som främst sysslar med rysk kultur (litteratur, musik, teater, arkitektur, balett 

osv), men också sådana som prioriterar den ryska historien och den ryska politiken. Här ingår 

en hel del riktigt reaktionära sajter, t ex utpräglat antisemitiska sådana. Dit hör Russia 

Insider
17

, som attraherar högerextremister från hela världen. 

En liknande sajt är The Duran
18

. Den sysslar mycket litet med Ryssland, utan koncentrerar sig 

på USA och Storbritannien utifrån ett västfientligt perspektiv.  

 

Till denna kategori hör också en del sajter som gör anspråk på att vara vänster. Enerud hänför 

svenska Ryska Posten
19

 till den kategorin. 

5. Utländska kanaler, som döljer sitt stöd till Kreml 

Detta är en stor kategori där olika kanaler kan vara väldigt olika i sin framtoning och vad 

gäller de frågor som prioriteras. Dessa sajter försöker vanligen hålla en viss distans till ryska 

staten och profilerar sig ofta på specifika frågor: ekonomi, konspirationer, miljö … 

En stor sådan sajt är Zero Hedge,
20

 som sedan 2014 spritt och stött Moskva när det gäller flera 

nyckelfrågor, t ex annekteringen av Krim. Den återpublicerar ofta artiklar från ryska media.  

Hit hör även Unz Review (i USA) 
21

 och Global Research (i Kanada)
22

. Båda följer Kremls 

linje i avgörande frågor. 

                                                 
13

 Se t ex Wagnergrundaren erkänner inblandning i USA-val (Aftonbladet nov. 2022) 
14

 ”Patriot media group shutting down operations, source tells TASS”, https://tass.com/politics/1641291 
15

 Se Portal Kombat (eng Wikipedia) och Ryska propagandasajter avslöjade (SvD 14/2 2024) 
16

 Se https://en.wikipedia.org/wiki/SouthFront.  
17

 https://russia-insider.com/en. 
18

 https://theduran.com/ Förekommer även ofta på Youtube. 
19

 https://www.rysk.info/.  Ryska Posten drivs av Stefan Lindgren, en gammal maoist som bl a var redaktör för 

maoistiska veckotidningen Gnistan. Han driver även 8 dagar.  
20

 https://www.zerohedge.com/. 
21

 https://www.unz.com/ 
22

 https://www.globalresearch.ca/  Drivs av den kanadensiske ekonomen Michel Chossudovsky, som är en 

utpräglad konspirationsteoretiker. Förutom att han driver en prorysk linje vad gäller kriget i Ukraina, har han 

https://southfront.org/
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/APvyBj/wagnergrundaren-erkanner-inblandning-i-usa-val
https://tass.com/politics/1641291
https://en.wikipedia.org/wiki/Portal_Kombat
https://www.svd.se/a/P4K3Lb/ryska-propagandasajter-avslojade-har-pravda-i-sin-doman
https://en.wikipedia.org/wiki/SouthFront
https://russia-insider.com/en
https://russia-insider.com/
https://russia-insider.com/
https://theduran.com/
https://www.rysk.info/
https://www.rysk.info/
https://www.rysk.info/
https://www.zerohedge.com/
https://www.zerohedge.com/
https://www.zerohedge.com/
https://www.unz.com/
https://www.globalresearch.ca/
https://wikispooks.com/w/images/c/cd/The-Duran-Logo-WHITE-retina.png


6 

 

Brittiska 21st Century Wire 
23

, norska steigan.no 
24

 och svenska Global Politics 
25

 framträder 

som vänstersajter, men försvarar den förda ryska politiken t ex vad gäller kriget i Ukraina. På 

högersidan finns Nyheter Idag och Samnytt som ofta uttryckt sympati för ryska intressen och 

mål. 

Det finns även sajter som framträder med falsk varudeklaration, t ex säger sig bekämpa des-

information, men sprider desinformation. Ett exempel på det är ryska War on Fakes, som häv-

dar att den avslöjar lögner, men sprider rysk propaganda och desinformation. Den registre-

rades 23 februari 2022, dvs dagen innan den ryska invasionen av Ukraina började – knappast 

en tillfällighet. Mer om denna, se: https://en.wikipedia.org/wiki/War_on_Fakes 

Facebook, twitter/X, Telegram och liknande 

Förutom specifika webbsajter så utnyttjas vanliga sociala nätverkstjänster i hög grad av pro-

ryska propagandister. Här ska jag först redogöra för en märklig historia, där en prorysk person 

som framträtt under falsk identitet fick en framträdande roll. 

Det hela har anknytning till den Pentagonläcka som avslöjades våren 2023. Det var en för 

Pentagon pinsam historia som inte gällde desinformation, men kom att åtföljas av desinforma-

tion och andra märkligheter. 

De läckta hemliga dokumenten (över 300 st) spreds ursprungligen i en spelinriktad chattgrupp 

med ett 50-tal medlemmar, av en IT-specialist vid namn Jack Teixeira, anställd vid amerikan-

ska flygvapnet. Han hade fotograferat ett stort antal dokument, förmodligen med en mobil-

telefon (bildkvaliteten är inte särskilt imponerande) och lagt ut dem i chattgruppen. Han hade 

förmodligen inga politiska avsikter med detta, utan såg ville skryta för sina kompisar.
26

 

Det gick åtskilliga veckor innan någon utifrån uppmärksammade tilltaget. Men det tog ordent-

ligt fart när en känd kvinnlig prorysk bloggare, Donbas Devushka (= Donbas-tjejen), med 

över 135 000 följare på bara twitter, lade sig i leken och spred några av dokumenten, däri-

bland en amatörmässigt manipulerad version av ett Pentagondokument som visade förlust-

siffror (mer om detta nedan). 

”Donbas-tjejen” påstod sig vara en rysk jude, bosatt i den av ryssar kontrollerade delen av 

Donbas (därav ”Donbas Devushka”). Sina webbkonton och podcasts använde hon för att 

stödja Rysslands intervention, bl a med skräckhistorier om hur rysktalande i östra Ukraina 

trakasserades och misshandlades av ukrainska myndigheter och soldater. Hon kommunicerade 

hela tiden på engelska med en (dålig) rysk brytning. 

Men när hon via sitt Telegram-konto spred läckta dokument, då gjorde hon ett stort misstag, 

för då blev hon efterspanad av polis och säkerhetstjänst. Eftersom hon varit så flitig på Inter-

net, så var det en smal sak att lokalisera henne. ”Donbas-tjejen” visade sig vara en amerikans-

ka vid namn Sarah Bils, bosatt i staten Washington. Och de skräckhistorier som hon spred var 

hopkokade i hennes kammare i USA, inte i Donbas.  

                                                                                                                                                         
framfört många konspirationsteorier om t ex 9/11, Osama bin Laden m m, och i synnerhet Covid-19 (som han bl 

a påstått kommer från USA) och covidvaccinering, frågor som han f ö fortfarande driver. Han har även samver-

kat med den schweiziske konspirationsteoretikern Peter König/Koenig, som bl a hävdat att vaccinationerna 

kommer att användas att injicera ett nanochip som skulle göra det möjligt att kontrollera alla individer! För mer 

info om Chossudovsky, se https://en.wikipedia.org/wiki/Michel_Chossudovsky  
23

 https://2lstcenturywire.com/ 
24

 https://steigan.no/   Drivs av Pål Steigan, partiledare för maoistiska Arbeidernes kommunistparti 1975–1984 
25

 https://www.globalpolitics.se/  Drivs av gamle maoisten Anders Romelsjö. Till samma kategori hör bloggaren 

Knut Lindelöf (lindelof.nu)  
26

 För mer info om honom och själva läckan, se Därför hade 21-åringen tillgång till dokumenten (Aftonbladet). 

Där finns också länkar till fler artiklar om läckan. 

https://en.wikipedia.org/wiki/War_on_Fakes
https://en.wikipedia.org/wiki/Michel_Chossudovsky
https://2lstcenturywire.com/
https://steigan.no/
https://steigan.no/
https://steigan.no/
https://www.globalpolitics.se/
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/darfor-hade-21-aringen-tillgang-till-dokumenten


7 

 

För mer info om henne, se: 

Amerikanska kvinnan bakom ryska nätverket (Expressen) 

Former US Navy officer exposed for running pro-Kremlin disinformation account (euronews) 

Russia Supporters all FOOLED by Donbass Devushka (video, med bl a Devushka-klipp ) 

Förvånansvärt många lät sig luras av ”Donbas Devushka”, bl a det tidigare Fox News-ankaret 

Tucker Carlson. Bland de svenska Putinkramare som bidragit till att sprida hennes lögner hör 

Anders Romelsjös Global Politics.
27

 

Efter upptäckten kunde givetvis inte Sarah Bils upprätthålla sin gamla täckmantel och sitt 

Telegram-konto, men ett halvår senare visade det sig att hon startat en ny under namnet ”DD 

Geopolitics”.
28

  

Men låt oss titta på hur man manipulerade siffrorna i Pentagondokumentet. 

Förlustdokumenten 

Nedan visas först originalet och därunder förfalskningen. Lägg märkte till att bildkvaliten hos 

det manipulerade dokumentet är betydligt sämre än originalets. Detta förmodligen för att man 

på så sätt lättare hoppades kunna dölja den ganska klumpiga förfalskningen. 

Förkortningar: KIA för Killed in action (dvs döda i strid), k efter siffror står för 1000.  

 

 
 

                                                 
27

 Se t ex https://www.globalpolitics.se/scott-ritter-om-rysslands-retratt-fran-kherson/, där en viss V. Månsson 

uppenbarligen trodde på bedragerskan. I en kommentar daterad 15/11 2022, skrev hon: ’Det finns en Telegram-

kanal som är stationerad i Donbass, den heter ”Donbass Devushka”. Den lägger ut många rapporteringar om vad 

som händer i Cherson just nu. De flesta utländska journalister har blivit förbjudna att vara där och rapportera. 

Det har visat sig inte vara så populärt att se att man binder civila vid stolpar för att straffa dem, vem vet var de 

gör mera med dem…’ V.M. fortsätter att citera och redogöra för Donbass-tjejens lögner – kolla gärna själv … 
28

 Se Navy vet Sarah Bils relaunched pro-Putin propaganda accounts on X and YouTube (Mail Online) och 

Sarah Bils, US Navy vet accused of spreading Pentagon leak, is back online (New York Post) 

https://www.expressen.se/nyheter/amerikanska-kvinnan-bakom-ryska-natverket/
https://www.euronews.com/2023/04/18/former-us-navy-officer-exposed-for-running-pro-kremlin-disinformation-account
https://www.youtube.com/watch?v=VJzw_6M16gY
https://www.globalpolitics.se/scott-ritter-om-rysslands-retratt-fran-kherson/
https://www.dailymail.co.uk/news/article-12497031/Navy-vet-turned-pro-Moscow-propagandist-returns-social.html
https://nypost.com/2023/09/11/navy-vet-accused-of-spreading-pentagon-leak-is-back-online/


8 

 

 

I originalet anges ryska förlusterna till 35 500-43 500. I den ändrade (nedre) versionen har det 

blivit 16 000-17 500 (man har använt de ukrainska siffrorna!), medan de ukrainska ökat till 

61 000-71 500 (man har låtit de två första siffrorna byta plats: 16->61 och 17->71!). 

Ryska flygplans/helikopterförluster har på motsvarande sätt minskat från 72 / 82 till 7 / 8 (dvs 

till mindre än en tiondel, 2-orna har raderats). De ukrainska är här oförändrade, osv.
 29

 

Vid ett tillfälle när man i rysk TV kommenterade läckan och förlustsiffrorna (man utgick 

givetvis från den manipulerade versionen), påpekade en av deltagarna att de ryska förlusterna 

var större än de ukrainska i originaldokumentet.  Men det skulle han aldrig ha sagt, för han 

attackerades omedelbart av en annan helt klart uppretad deltagare: ”Vad! Vad! Ryska för-

luster högre än ukrainska förluster? Är det närmare sanningen?” För honom var det självklart 

att allt tal om att de ryska förlusterna var större än de ukrainska var lögn! Fakta spelar här 

ingen roll. Ett klipp som visar inslaget finns här: 

https://www.newsweek.com/russia-ukraine-kremlin-leaks-intel-state-tv-reacts-badly-1793558  

Kan man sätta tillit till personer som har en sådan inställning? Givetvis inte! 

Andra exempel 

Den proryska finska Telegramkanalen Uutishuone sprider rysk desinformation och konspira-

tionsteorier (hundratals inlägg dagligen). Mer om Uutishuone och hur den arbetar, se Svenska 

Yle spårar finländsk försvarsaktivist bakom Telegramkanal som sprider rysk propaganda 

Avslutningsvis följer här länkar till texter som handlar om två välkända Putin-kramare, Scott 

Ritter och Jacques Baud:  

Scott Ritter – Putins amerikanske agitator 

Strålkastarljus på putinkramaren Jacques Baud och Jacques Baud om Majdanupproret.  

                                                 
29

 Uppriktigt sagt så är jag övertygad om att Pentagons ryska förlustsiffror är alldeles för låga. Det finns flera 

fakta och uppgifter, även läckta från ryska källor, som tyder på det. Sannolikt är de verkliga siffrorna flera ggr 

större. Men det finns ingen anledning att gräva mer sig i den frågan. Framtiden kommer förhoppningsvis att reda 

ut den saken. Se min artikel Häpnadsväckande förlustsiffror som diskuterar problemet mer generellt. 

https://www.newsweek.com/russia-ukraine-kremlin-leaks-intel-state-tv-reacts-badly-1793558
https://svenska.yle.fi/a/7-10052570
https://svenska.yle.fi/a/7-10052570
https://marxistarkiv.se/skribenter/fahlgren/om_scott_ritter.pdf
https://marxistarkiv.se/skribenter/fahlgren/om_jacques_baud.pdf
https://marxistarkiv.se/skribenter/fahlgren/baud_om_euromajdan.pdf
https://marxistarkiv.se/skribenter/fahlgren/hapnadsvackande_siffror.pdf


9 

 

Andra kanaler 

Det finns en annan typ av desinformationspridare som Per Enerud inte tar upp i sin bok, näm-

ligen sådana som utnyttjar fejkade sajter och använder falska eller kapade konton för desinfor-

mationsspridningen. Ett exempel på det är den omfattande pro-ryska desinformationskampanj 

som under slutet av förra året och början av innevarande år riktades mot tyska regeringen, där 

man utnyttjade tiotusentals falska konton på Musks sociala mediaplattform X [f d twitter]. 

Enorma mängder inlägg (c:a 2 per sekund) skickades ut, med budskapet att det tyska stödet 

till Ukraina visade att regeringen struntade i det tyska folkets intressen och behov. Mer om 

detta, se Pro-rysk desinformationskampanj avslöjad i Tyskland (på Marxistarkivet).  

För denna typ av desinformation kommer AI, med användning av s k botar,
30

 få allt större 

betydelse. Om detta se: Här är fraserna som avslöjar AI-botarna i dina sociala medier-flöden. 

(SVT) 

SVT har publicerat en hel del info om rysk desinformation. Exempel:  

De här AI-skapade personerna sprider rysk propaganda: Så ser du att de är fejk (mars 2022) 

Så tvättas prorysk desinformation (feb 2024) Efter beskrivningen av hur desinformationen 

planteras och tvättas, ges exempel på 12 falska nyheter. 

Så slåss Ukraina mot ryska lögner (mars 2024) 

Mer om desinformation  

Russia-Ukraine Disinformation Tracking Center: 402 Websites Spreading War Disinforma-

tion and the Top Myths They Publish 

Disinformation in the Russian invasion of Ukraine (Wikipedia) 

How does Russia's disinformation spread in Europe? (Deutsche Welle, video) 

EUvsDisinfo är en speciell EU-webbplats specialiserad på att avslöja desinformation. EU om 

Ukraina: https://euvsdisinfo.eu/ukraine/ 

 

                                                 
30

 En bot är ett datorprogram som utför automatiska uppgifter. Den kan t ex användas för att samla in 

mailadresser för att skicka spam-mail eller sprida desinformation via Internet. 

https://marxistarkiv.se/europa/tyskland/prorysk_desinfo_avslojad.pdf
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/har-ar-fraserna-som-avslojar-ai-botarna-i-dina-sociala-medier-floden
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/de-har-ai-skapade-personerna-sprider-rysk-propaganda-sa-ser-du-att-de-ar-fejk
https://www.svt.se/special/sa-tvattas-pro-rysk-desinformation/
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/sa-slass-ukraina-mot-ryska-logner
https://www.newsguardtech.com/special-reports/russian-disinformation-tracking-center/
Disinformation%20in%20the%20Russian%20invasion%20of%20Ukraine
https://www.youtube.com/watch?v=DGsoLlwEkTU
https://euvsdisinfo.eu/ukraine/

