
 1 

Ur Kommentar 7-1969 

Sverker Tirén 1 

Massakern i Indonesien 

Vad skrev DN och SvD? 

”Tiotusentals människor har dödats i den våldsamma repressalievågen mot Indonesiens 

kommunister efter den misslyckade statskuppen, uppgavs det på onsdagen i Singapore.” 

Det skulle ”inte vara någon överdrift att tala om 100 000 dödsoffer. Det har varit frågan om 

både formliga massavrättningar och oordnade massakrer. Den indonesiska militärled-

ningens strävanden att stoppa våldsvågen ser nu ut att bära frukt men icke desto mindre är 

den vilda reaktionen ett bevis för det väldiga hat som kommunistpartiet ådragit sig under 

de gångna åren, tillades det.” 

Ovanstående utgör telegramtext från nyhetsbyrån Agence France-Presse (AFP). Via TT 

sändes dessa ord ut den 29 december 1965. Det citerade utgör ungefär en tredjedel av hela 

telegrammet, som i övrigt talar om blodbadet något mer detaljerat. Det berättas att presi-

dent Sukarno klagat över att ”massor av lik låg undanslängda i diken och floder utan att bli 

jordfästa enligt islams riter”. Det har gått flera år sedan denna telegramremsa revs och 

nådde våra tidningars utlandsredaktioner. Men det finns skäl att stanna upp inför nyheten 

om den indonesiska massakern och granska vad som hände med den i svensk press. 

Under september 1965 ryktades det i Djakarta om att en kupp från ett självutnämnt ”generalråd” 

med CIA-kontakter var nära förestående. På arméns dag, den 5 oktober, skulle enligt ryktena 

generalerna utnyttja sin styrkeposition och slå till. 

Natten till den 1 oktober tillkännagav överstelöjtnant Untung, Sukarnos livvaktschef, att han 

förekommit den generalskupp, som ryktena talat om. Nyheten kom via Radio Djakarta, som 

kontrollerades av Untung och hans grupp. Untung-gruppen fick snabbt stöd av flygvapnet som 

leddes av general Omar Dhani, liksom från delar av marinen och polismakten. 

30-september-rörelsen, som kuppmännen kallade sig, tillfångatog och dödade sex generaler. Men 

två av de mest inflytelserika generalerna — Suharto och Nasution — undkom. Dessa två organi-

serade blixtsnabbt en motaktion och med arméns hjälp var kuppen efter tolv timmar nedslagen. 

När de överlevande generalerna med Suharto i spetsen tagit makten inleddes en häftig kampanj 

mot det indonesiska kommunistpartiet PKI, som gjordes ansvarigt för Untung-gruppens 

kuppförsök. 

Armén tog kontroll över alla massmedia. Radio Djakarta och den indonesiska nyhetsbyrån Antara 

dirigerades av armén så gott som omedelbart. Efter några veckor var alla pressröster effektivt 

strypta — såvida de inte var antikommunistiska. 

Minst 500.000 dödade 

I början på oktober inleddes massarresteringar och även avlivande av kommunister. Armén gick i 

spetsen som vapenmakt, organisatör och kontrollör — men man hade stor hjälp av olika 

muslimorganisationer. 

                                                 
1
 Sverker Tiréns artikel är en bearbetning av hans examensarbete vid Stockholms Journalisthögskola.  



 2 

I detta inledande skede tycks själva dödandet varit begränsat och undgått västpressens 

uppmärksamhet. Den skrev mest om demonstrationer och aktioner i stil med mordbranden mot 

PKI:s högkvarter i Djakarta (brandkåren uppträdde försenad och passiv). 

Under slutet av månaden blev förföljelserna mot PKI och alla utpekade sympatisörer allt 

intensivare. I november och december kulminerade våldsdåden i systematiska masslakter över 

stora delar av Indonesien. Strax före årsskiftet kom de första siffrorna om antalet offer. 

Det kan i efterhand konstateras att osäkerheten och variationerna är stora när det gäller döds-

siffran. En ganska tydlig tendens till politisk bedömning kan spåras — konservativa uppskattare 

är gärna försiktiga och nöjer sig med siffror kring 100 000-250 000. Kommunistiska bedömare 

uppger i stället att kanske en miljon eller rent av två dödats. Dessa tendenser är dock inte helt 

entydiga. 

De bedömare som för mig framstår som mest initierade framhåller att mer exakta siffror inte går 

att få men uppskattar sedan att minst en halv miljon människor dödats. Som en nedre gräns ger 

man denna siffra ganska stor säkerhet — men gränsen uppåt mot miljonsiffror är både öppen och 

osäker. 

Man kan tillfoga att alla de siffror som getts måste vara mer eller mindre spekulativa. Massakerns 

svårgripbara karaktär och hemlighållandet av mer samlade och exakta uppgifter — om de 

överhuvudtaget finns — gör att vi får nöja oss med konstaterandet att det fasansfulla inträffade. 

Under maj månad 1969 har Indonesienmassakern åter uppmärksammats i svensk press genom en 

serie reportage skrivna av Barbro Karabuda och publicerade i Expressen. Skribenten berättar att 

våldsdåden i massakerns spår pågått oavbrutet sedan oktober 1965. Denna senaste larmrapport 

som nått svenska läsare kan ge oss ytterligare en anledning at studera vad som hände med 

nyheten om massakern i DN och SvD. 

Svenska Dagbladet om massakern 

Efter att i flera dagar ha beskrivit den uppflammande antikommunismen i Indonesien meddelar 

SvD den 9 oktober 1965 att dödsoffer krävts i kuppens efterspel. 

Armén har summariskt avrättat kommunister, som repressalie för morden på generalerna, heter 

det i ett AP-telegram. Detta är första gången man i svensk press kan läsa om arméns mördande. 

Varje dag mellan den 10 och 14 oktober berättar SvD att ”kommunistjakten” fortsätter. 

Den 11 oktober säger ett AP-AFP-telegram att 1 000 kommunister arresterats och en vecka 

senare är antalet enligt Reuter 3 000. Under slutet av oktober — från och med den 20 och fram 

till månadsskiftet — kan man dagligen, med något enstaka undantag, läsa om hur kommunist-

jakten intensifieras. Ett par gånger refereras nyhetsbyrån Nya Kina av Reuter, och därigenom får 

också SvD-läsarna ta del av kinesernas protest mot ”De indonesiska militärernas 'brutala 

uppträdande' ”. 

Ideligen berättas det om ”klappjakten” eller ”kommunistjakten” i rubriker, som oftast är 

trespaltiga. 

Mer detaljerade uppgifter saknas inte heller. Den 30 oktober kan man läsa att ”hundratals 

kommunistiska ungdomar har dödats efter statskuppen. Militärförband företar husundersökningar 

på jakt efter dolda vapen eller bevis för kommunistaktivitet”. Uppgifterna kommer ursprungligen 

från The Times, som SvD samarbetar med. 



 3 

”Kommunisterna anfaller” 

Den 1 november kan man i SvD skönja en klar vändning i informationen från Indonesien. I en 

fyrspaltig artikel berättas om att ”kommunistiska rebeller” erövrat områden på Java. I artikeln 

finns gång på gång begrepp som ”de upproriska” med hänsyftning på kommunister. Det talas om 

”den kommunistiska vågen av terrorism”. Artikeln kommer från New York Times (NYT), som 

SvD också samarbetar med. 

Dagen därpå heter det att ”500 kommunister anföll” (TT-Reuter) och två dagar senare finns en ny 

artikel från NYT — nu rubricerad ”Röda revolten sprids på Java/ Armén pressad”. Det sägs i 

texten att ”kommunistiska rebeller föreföll på tisdagen sprida sin blodiga revolt” och det talas 

åter om ”kommunistiska terrorister” kontra omutliga ”antikommunister”. SvD-läsaren får också 

veta att ”den hårt ansträngda armén kämpade för att kväva revolten”. Lite längre fram i artikeln 

framgår det att denna nödsatta armé trots allt lyckats arrestera ytterligare 5 000 människor med 

hjälp av sina ”lojala trupper”. 

Ett par dagar senare meddelas att en rad intellektuella krävt att kommunismen krossas i grunden 

och den 7 november förmedlar TT-Reuter att ”den antikommunistiska armén” har gett sin 

välsignelse åt att muslim-grupper ”lett en kampanj för att förgöra kommunismens inflytande i 

Indonesien”. 

Två dagar senare nämns i en artikel orden ”utplånandet av PKI”. 

Den 19 november kan man i SvD läsa ett AP-telegram om att 1 636 kommunister gripits bara 

under onsdagen på centrala Java. Kring staden Semarang är antalet ”tusentals” och kring Djakarta 

ungefär 4 000. 

Efter denna dag kommer nyheterna inte längre så regelbundet från Indonesien. Flera dagar finns 

inga nyheter alls från landet. 

Den 30 november säger skribenten i NYT att armén stärker sitt grepp. Två militärer har också 

”snabbt och effektivt krossat de indonesiska kommunistorganisationerna inom sina distrikt” och 

motståndet, det som kallas ”terroraktionerna” har ebbat ut. 

Efter denna rapport följer en lång tystnad. Men den 13 december återkommer TT-Reuter om 

”klappjakten” och meddelar att ”Den kommunistiska partiorganisationen anses nu i det närmaste 

ha krossats av krigsmakten och de religiösa grupperna”. 

Dagens Nyheter om massakern 

I början av oktober ger DN ungefär samma bild som SvD — antikommunistiska stämningar 

piskas upp i Djakarta och på andra håll. Den 7 oktober kommer en artikel från korrespondenten i 

Daily Telegraph, som DN samarbetar med. Detta är för övrigt en av de få artiklar som denna tid-

ning presterar om Indonesien — såvida inte DN slopat material från denna källa. 

Korrespondenten talar om att ”en slutlig uppgörelse” med PKI stundar. 

Den 11 oktober har DN som dagens huvudartikel på utlandssidan nyheten om PKI:s nedbrända 

byggnad. Det omnämns också att 1 000 kommunister arresterats och en vecka senare anges 

antalet till 3 000. 

Det är sammanbakade AP-, AFP-, Reuter-telegram som ger dessa nyheter. Som exempel på hur 

propagandistiskt utformade texterna är kan följande passage citeras (11 oktober): ”Men fastän 

armén fortsätter att ösa förbannelser över kommunisterna råder det inget tvivel om att den inte 

ämnar låta sin antikommunistiska kampanj spåra ur.” Detta sägs alltså vid en tidpunkt då det är 

känt att armén börjat avrätta kommunister, då PKI:s högkvarter redan bränts ned o s v. Den 18 



 4 

oktober nämns i slutet av artikeln att 3 000 kommunister arresterats. 

Den 1 november har DN samma nyhet om massarresteringar som finns i SvD. Officiellt är siffran 

5 000, men andra säger 10 000 påpekar DN i nyhetstexten som utgörs av redigerade telegram. 

Det sägs att armén ”fortsätter jakten på kommunister och finkammar metodiskt den ena byn efter 

den andra i det väldiga öriket.” ”Armén håller på att uppföra särskilda kommunistläger på en liten 

ö utanför Djakarta och en annan ö utanför den javanesiska östkusten”. 

Jämförelse mellan SvD och DN 

Det är mycket lätt att se skillnader mellan de båda tidningarnas sätt att handskas med materialet 

från Indonesien. SvD anser att händelserna är värda större utrymme än DN. I SvD får man flera 

veckor i sträck praktiskt taget dagligen se tre- eller fyrspaltiga artiklar. DN har genomgående 

mindre utrymme och många dagar uteblir informationen helt. 

SvD använder sig av ungefär samma byråmaterial men bakar ogärna ihop de olika byråernas 

versioner till en sammanhängande artikel. I stället gör man avgränsningar så det går att skilja de 

olika uppgifternas källor från varandra. Detta sker sällan eller aldrig i DN. 

Överhuvudtaget är SvD mindre beroende av byråerna. Egna artiklar från hemmaredaktionen eller 

från The Times och New York Times slås hellre upp. Detta tycks i förhållande till 

nyhetsbyråernas material — ge överlägsen information, men i något fall leder det också till att 

viktiga fakta försvinner, t ex den 1 november, då uppgiften om ”kommunistlägren” bara står i 

DN. 

Olika telegramversioner 

Det AFP-telegram som citeras i ingressen finns i ungefär samma version i Le Monde den 31 

december 1965. Men jämför man den svenska och den franska texten finner man viktiga 

skillnader. I Le Monde finns inte propagandauttryck som ”den indonesiska arméledningens 

strävanden”. Massakern och förföljelsen behandlas också något utförligare. Denna skillnad skulle 

kunna bero på en mer kritisk redigering vid Le Mondes redaktion. 

Detta AFP-telegram finns också i tidningen Peking Review med samma ordalydelse som i Le 

Monde. Men frågan är hur propagandainslaget tillkom när det gäller den svenska versionen. 

Kanske kan någon telegramöversättare på TT ge en förklaring? 

Ryckig rapportering 

Det är viktigt att slå fast att de nämnda exemplen inte kan ses som enskilda misstag, isolerade 

från varandra. Man måste i stället se dem som symptom på ett sjukdomstillstånd i hela vår 

nyhetsförmedling från det som kallas tredje världen. Det finns gott om liknande nyhetsluckor 

eller okritisk behandling av nyhetsbyråers och egna korrespondenters rapporter. Det kan t ex 

nämnas att DN:s red chef i en intervju på sid 13 beklagar DN:s bristande intresse för Indonesien-

fallet och tidningens försummelse därvidlag — han menade att det finns andra, kanske lika 

intressanta fall och däri har han säkert rätt. 

I föregående nummer av Kommentar (nr 5-6) konstaterade Lennart Jönsson hur pressen drama-

tiserar vissa delar av utvecklingen i ett land och sällan gör en kontinuerlig uppföljning av hän-

delseförloppet. Indonesienexemplet påvisar detta med all tydlighet. Nackdelen med denna ryck-

visa och dramatiska rapportering är att det lugna och normala — eller konstant onormala — 

trängs undan trots att där kan rymmas nog så väsentliga fakta. Likaså underlåter man att ge bak-

grundsinformation, trots att denna ofta är nödvändig för att göra den dagsaktuella rapporten me-



 5 

ningsfull för de flesta läsare. Men Indonesienfallet visar att det dramatiska inte alltid anses dra-

matiskt nog. Ett systematiskt mördande av hundratusentals människor kan ju tyckas vara värt en 

hel del uppmärksamhet, särskilt med tanke på tidningarnas vanliga intresse för våldsamma 

dödsfall. 

Det finns emellertid många fler faktorer som spelar in och som i praktiken kan eliminera intresset 

för det dramatiska. En av de viktigaste är tidsfaktorn, kravet på att rapporterna ständigt ska ge 

konkret ny information. Av det tidigare framgår det att Indonesien uppfattas som rena parad-

exemplet på detta. Särskilt Svett Öste — men även de flesta andra bedömare — betonar att det 

aldrig gick att göra nyheter av det som redan passerat i Indonesien. 

Einar Östgaard pekar i sin bok Nyhetsvärdering (1968) på samma fenomen. Som framgått är 

också många journalister — t ex Öste — själva starkt kritiska mot ”detta journalistiska själv-

mordsgrepp”. Men i själva verket uttalas en så hård kritik mot ”nyhetsmyten” att man instinktivt 

anar att problemet är ännu mycket djupare. 

Ett forskningsresultat 

I en undersökning som utfördes av Lars Furhoff och Lennart Nilsson vid Journalisthögskolan i 

Stockholm, granskades nio s k prestigetidningar från sex olika länder. Tidsperioden omfattade 

november 1964-februari 1965 och bland tidningarna fanns DN och SvD. 

Undersökningen visade bland annat att SvD ägnade betydligt större utrymme åt Asien än DN 

(och t ex Stockholms-tidningen). För SvD kom i kvantitativ rangordning Västeuropa först, 

därefter Asien, Nordamerika och Östeuropa. För DN var ordningen annorlunda — Asien kom 

först på fjärde plats. Orsaken till detta kan helt enkelt ligga i Einar von Bredows personliga roll 

vid SvD:s utlandsredaktion. 

Marknadens nyhetsideologi 

I en handbok av Gösta Julin, ”Kan vi lita på utlandsnyheterna?” (1967) ges en hel del väsentlig 

information. Men boken har också brister och i dessa finner man något av hela ämnets proble-

matik. Julin nämner Indonesienfallet, som han ägnar sex rader under rubriken ”Censurens 

munkorg”. 

I samma bok använder författaren tio sidor åt att ge en dramatisk minutskildring av nyhets-

dramatiken kring mordet på John Kennedy och uppgifterna om Nassers avgång sommaren 1967. 

Detta antyder att författaren sitter fast i samma nyhetsideologi, som skapar alla de brister han se-

nare behandlar. Läs följande passage: ” ... de västliga byråerna är stora ekonomiska företag som 

för sin existens är beroende av att de kan sälja sitt material till så många kunder som möjligt. 

Dessa kunder har högst skiftande politiska, sociala etc inställningar. Redan däri ligger ett korrek-

tiv mot att världsbyråernas topporgan medvetet skulle driva politisk eller annan propaganda.” 

Citatet tycks vittna om en förtröstansfull tilltro till kommersialismens positiva verkningar. I 

Indonesien-fallet skulle detta innebära att närvaron av så många byråer skulle ha garanterat en 

propagandafri rapportering. I själva verket förmedlade AP, UPI, Reuter, AFP osv i stort sett 

samma text. Julin riktar på den här punkten naturligtvis udden mot nyhetsförmedling av sovjetisk 

typ. Att denna inte fungerar enligt västerlandets idealmodell, tycks förleda författaren att bortse 

från de grundläggande bristerna i västerlandets verkliga nyhetsförmedling. 

Beskrivningen av hur ”världens nyhetsförmedling fungerar” är alltför ofta formell. Man uppe-

håller sig vid byråernas uppbyggnad, nätverkets utbredning, den imponerande ordmängden som 

hackar fram på teleprinters varje dygn osv. Mycket sällan sätts hela nyhetsförmedlingens struktur 



 6 

i fråga. 

Politisk nyhetsvärdering 

Indonesien 1965-66 visar att politiska värderingar i hög grad påverkar nyhetsförmedlingen. 

Många redaktörer vägrar att erkänna det. Att så många inte inser det beror antagligen på att de 

förknippar begreppet politik med snäva partimotsättningar. Redaktörerna värjer sig inför tanken 

att de skulle redigera sina nyheter med folkpartiets eller socialdemokraternas bästa för ögonen. Så 

är det också sällan. Men som individer i detta samhälle är vi alla mer eller mindre formade av 

dess ideologiska grundvalar. Vidgar vi begreppet politik till att även innefatta vårt sätt att se på 

och bedöma olika skeden i världen är det självklart att vi politiserar våra utlandsnyheter. 

Till stor del återstår att närmare undersöka hur denna politisering går till, vilka följder den får och 

vad man kan göra åt den. Sådana undersökningar skulle åtminstone kunna öka människors med-

vetenhet om hur nyhetsförmedlingen idag fungerar, eller inte alls fungerar. Någon lösning lär 

dock inte skymta förrän hela pressens struktur börjar ifrågasättas. 

Fyra intervjuer 
Men vad anser då de som varit med om att forma något av svenska pressens bevakning av 

Indonesien? Fyra intervjuer har gjorts, den första med Gunnar Bylin, medicinare, som vistades i 

Djakarta under de dramatiska veckorna efter Untung-kuppen. I augusti 1967 gav Clarté ut hans 

skrift ”Vad händer i Indonesien?”, där det bland annat finns en granskning av nyhetsförmed-

lingen. 

De övriga som intervjuats har mer direkt anknytning till dagspress: Börje Dahlqvist: DN:s 

redaktionschef, Sven Öste, DN:s reporter med Ostasien som specialitet och slutligen Einar von 

Bredow. Han är född och uppvuxen i Indonesien, författare till bl a boken ”Sydöstasien, sken och 

verklighet”. Han har under fem år arbetat på SvD som expert på Asien. När intervjun gjordes stod 

han i begrepp att lämna SvD och gå över till Sveriges Radio. 

Intervju med Gunnar Bylin 

I din skrift ”Vad händer i Indonesien?” påstår du att nyhetsförmedlingen från landet upphörde 

helt efter en tid. 

Svar: Det påståendet vill jag modifiera. Vi fick vissa nyheter. Men huvudtendensen är ändå helt 

klar, massmedia svek allmänheten. 

Fick din skrift någon reaktion i svensk press 1967? 

Svar: Nej, med ett enda undantag, Västerbottens Folkblad, där en clarteist lyckades få in en 

anmälan. Undantaget bekräftar regeln. — Det är inopportunt att ta upp saken för tidningarna. DN 

har vid ett par olika tillfällen tillställts skriften och deras redaktion fick sommaren 1968 dessutom 

se Arenateaterns föreställning ”Vad har Tjeckoslovakien med Indonesien att göra?” — ensemb-

len kom upp till DN-huset! — Vid det tillfället erkände redaktionsledningen sina försummelser. 

Och som eftergift fick vi i december läsa Sven Östes artiklar. Dom var direkt bedrövliga. Jag 

anser att dom fungerade mest som propaganda åt Suhartoregimen. 

Kan det tänkas att Vietnamkriget dränkte informationen från Indonesien? 

Svar: Nej, inte alls. Det är så att säga samma andas barn som visar sig i Vietnam och Indonesien. 

Det skulle tvärtom varit fruktbart att jämställa dessa skeenden på många sätt. 



 7 

Vad kan förbättra informationen från länder som Indonesien? 

Svar: Jag tror inte att man gör så värst mycket åt massmedia idag. I stället måste ett basarbete 

utvecklas i stil med Vietnam. För några år sedan stod clartéister och snurrade på jordgloben för 

att finna Vietnam. Vi började med självstudier och bidrog till en massrörelse. 

— Svårigheten med Indonesien har varit att där saknats ett organiserat motstånd, något att 

solidarisera sig med. Vi har konfronterats med en halv miljon lik. Det är inte mycket att skicka 

pengar till. 

— Men nu växer sig gerillamotståndet allt starkare och därmed tror jag det blir allt lättare att 

väcka intresse för Indonesien. Tills vidare borde Vietnambulletinen bevaka området. Den 

Indonesienbulletin som utkommit i ett nummer hittills är mera ett internt studiematerial. 

Anser du att det verkligen är en medveten politisk nyhetsbojkott i fallet Indonesien — visar inte 

våra tidningar bara slapphet? 

Svar: Nej. Detta är ett mönster som är ganska enhetligt. I sina grunddrag är det obestridligt. 

Mördade kommunister — sådana nyheter tystas ned. 

Intervju med Börje Dahlqvist 

Hur kommenterar ni i efterhand DN:s nyhetsvärdering av TT-AFP-telegrammet den 29 december 

1965 (om de 100000 döda)? 

Svar: Det var självfallet en svår felvärdering. Nyheten skulle ha slagits upp stort. 

Denna felvärdering tycks återkomma under vintern? 

Svar: Vi råkade helt enkelt ut för något som jag kortfattat vill kalla för nyhetsblindhet. 

Vilka kan orsakerna vara till att SvD:s rapportering är överlägsen DN:s? 

Svar: Rent praktiskt har vi inte haft tillgång till samma material. Vi har ju t ex samverkan med 

Daily Telegraph i London — en alldeles utmärkt tidning — men förvånansvärt nog fick vi inte 

något väsentligt material därifrån. 

Gjorde DN framstötar om detta till London?  

Svar: Det kan jag inte erinra mig. 

Kan ni erinra er någon redaktionell diskussion om värderingen av händelserna i Indonesien 

1965-66? 

Svar: Jag minns att vi förde en del resonemang, men det är givetvis omöjligt att ange exakt när. I 

varje fall skickades Sven Öste till Hongkong under 1967 och skrev därifrån om Indonesien. Men 

hans artiklar kretsade då inte kring massakern. 

Vad kan Östes personliga inställning i frågan ha betytt för DN:s bevakning? 

Svar: Det är väl så att hans personliga tvekan inför uppgifterna om massakern betytt en del. Men 

ytterst är naturligtvis ansvaret mitt. Även här på utlandsredaktionen kände man väl också tvekan 

inför uppgifternas sanningshalt. 

Känner ni till Gunnar Bylins skrift om Indonesien — den har i ett par omgångar tillställts DN:s 

redaktion?
2
 

                                                 
2
 Skriften finns på marxistarkivet:  Vad händer i Indonesien?, 

http://www.marxistarkiv.se/asien/indonesien/bylin-vad_hander_i_indonesien.pdf


 8 

Svar: Skriften har inte nått fram till mig personligen. 

Under vintern och våren skildrades i utländska tidningar massakern och den 16 maj hade även 

Expressen en stor artikel. Borde inte DN ha reagerat på detta och gjort en egen uppföljning? 

Svar: Ja, det vore rimligt, det medges. 

Hur vill ni sammanfatta er syn på DN:s bevakning av Indonesien? 

Svar: Vår bevakning kommer att förbättras i framtiden. På vilket sätt kan jag inte tala om. Idag är 

vår rapportering från Fjärran östern inte tillräckligt intensiv, därför att nyhetsvägarna för vår del 

inte är upparbetade. Vi känner dom inte särskilt väl och vet inte i vilken grad vi kan lita på dom. 

— Vi måste naturligtvis också ta hänsyn till materialets säljbarhet för läsarna. Men oberoende av 

den aspekten hade det varit vår skyldighet att ge en bättre faktainformation 1965-66 från 

Indonesien. 

”Det journalistiska självmordsgreppet” 

Intervju med Sven Öste 

— Problemet för alla utlandskorrespondenter var ju att ingen släpptes in i landet efter det att 

armén fått grepp om läget. Det var bara John Richard Hughes från Christian Science Monitor 

som slank in på en gammal visering. Och på olika sätt fick vi ju alla så småningom veta att en 

massaker utförts. 

— Man kan påstå att slakten var känd ganska allmänt i december. 

Hur kommenterar du då DN:s bevakning av händelserna, behandlingen av de första 

telegramrapporterna osv? 

Svar: Då kommer man in på vad jag vill kalla det journalistiska självmordsgreppet! Uppgifter på 

vintern 1966 om vad som hänt på hösten — det är inte nyheter! 

— Det verkliga medvetandet om massakern kom för sent. Man gör ju inte stora rubriker och 

långa artiklar av något som passerat för flera månader sedan. Det är vår vansinnesbedömning av 

— vad ska jag säga — tidsdjävulen, som vi har låtit oss fångas av. Har det bara stått lite grann 

om saken tidigare så är ju det hela gammalt. 

Men var detta stoff ointressant för läsarna — eller pinsamt för redaktionerna att så sent servera 

till läsarna? 

Svar: Jag tror båda dessa moment spelar in. Jag tycker det hela är jäkligt pinsamt. Vi låste oss 

alla av nyhetsmyten. 

Anser du alltså att sakinnehållet, som ju något cyniskt uttryckt måste vara journalistiskt tacksamt, 

slås ut av tidsfaktorn? 

Svar: Ja, i mycket stor utsträckning gör den det. 

I december 1968 skrev du om Indonesien och gjorde bland annat en lång intervju med Suharto — 

varför berörde du inte massakern — i stället för att referera hans ord om att ”vördnaden för 

människoliv” är en av ledstjärnorna i Indonesiens politiska filosofi? 

Svar: Den intervjun gick ut på att belysa fångarnas situation och problematiken kring den 

eventuella FN-hjälpen. Det var ju en oerhört känslig fråga och det utvecklades en slags dialog 

mellan mig och Suharto, ett slags påverkningsförsök eller vad man vill kalla intervjun. Och man 



 9 

talar egentligen inte om massakern så där långt efteråt, det gör man inte. 

Suharto var ändå ganska öppenhjärtig? 

Svar: Javisst, och jag tror att han och flera andra ledare själva är rätt plågade av de tidigare 

händelserna. Allt löpte ju ut ur deras händer totalt. Men som journalist måste man angripa 

sakerna på ständigt förnyade vägar. 

Vad anser du personligen om händelserna kring 1 oktober 1965? 

Svar: Jag vet bara att man egentligen ingenting vet. Det finns inga bevis för varken den ena eller 

den andra sidan. Allt är oklart, Sukarnos roll, PKI:s och om generalerna verkligen planerade ett 

maktövertagande. Alla parter saknar bevis. 

Varför får DN-läsarna veta så lite om ekonomiska, sociala och kulturella aspekter på 

händelserna i Indonesien? 

Svar: Jag brukar skilja på ”brandkårsuppdrag”, att man skickas ut för att snabbt släcka en 

”nyhetseldsvåda” — och på ”Livingstoneuppdrag”, då man får en speciell sak att reda ut, att 

forska fram. För det senare krävs kanske veckor eller månaders kringluffande. Det har man sällan 

eller aldrig tid till. Man är ju journalist och inte en vetenskapsman som kan göra snabbhistoriska 

forskningar. — Och när det gäller Indonesien ska man minnas att alla kommunikationer 

fungerade uselt eller inte alls. Utlandskorrespondenterna satt mer eller mindre hjälplösa i 

händerna på arméns nyhetsbyrå och deras killar. 

”Politiska hänsyn bakom rapporteringen” 

Intervju med Einar von Bredow 

— SvD har utförligare och kanske bättre information om Asien än t ex DN beroende på det 

”lokala intresse”, som funnits hos mig. Jag har ju speciella orsaker att intressera mig för Asien 

och särskilt Indonesien. 

— Jag har goda nyhetskällor i mina indonesiska vänner, varav en befinner sig på en hög och 

välplacerad nivå. Ett bra stöd är också de tre facktidningar SvD håller mig med. 

Vilka är de främsta bristerna i SvD:s Indonesienbevakning? 

Svar: Just detta beroende av personförhållanden, dvs av slumpen! Jag har bevakat Asien, en 

annan journalist är specialist på Latinamerika — men vi har ingen Afrikaman! Och följaktligen 

händer det inte så mycket i Afrika för SvD-läsarna. 

Varför skrev du själv inte utförligare om massakern? 

Svar: Jag tror det delvis kan förklaras av psykologiska orsaker. Blodbadet var så fasansfullt och 

så omfattande att man väl mer eller mindre flydde från det. Man kände att nyheten var så stor att 

en behandling av den också krävde en motsvarande insats av en själv och det kunde man bara inte 

åstadkomma. 

Men kan detta verkligen förklara hela denna tystnad? 

Svar: Nej, naturligtvis är det inte hela sanningen. Vi närmar oss en kärnpunkt — det politiska 

hänsynstagandet. En högertidning är inte särskilt intresserad av att slå upp nyheter om slakt på 

kommunister — däremot gärna eventuella missgärningar utförda av kommunister. 

Upplevde du en öppet censurerande redaktionsledning? 



 10 

Svar: Vissa saker upplever man inte direkt öppet. Men det underförstådda är starkt nog. Jag är 

absolut övertygad om att det också i allmänhet låg politiska hänsyn bakom den bristfälliga 

rapportering som gavs. 

Har du läst pamfletten ”The Silent Slaughter” av bland andra Bertrand Russell? Den tar upp 

USA:s roll i massakern — vore inte det värt en analys i svensk press? 

Svar: Jag har inte läst den. Det är fullständigt uppenbart att CIA hade sin hand med i spelet. 

Analys? Jovisst, men en logisk motfråga är kanske — hur kan man över huvud taget inbilla sig 

att CIA inte skulle vara agerande? 

Källor: 

Gunnar Bylin: Vad händer i Indonesien?, Clarté 1967. [ finns på marxistarkivet] 

Einar von Bredow: Sydöstasien — sken och verklighet, Aldus 1968  

Gösta Julin: Kan vi lita på utlandsnyheterna?, Sveriges Radio 1967  

Einar Östgaard: Nyhetsvärdering, W&W  1968. 

Hellmark, Lindberg, Nilsson: Ni har väl läst tidningen idag?, W&W 1969. 

http://www.marxistarkiv.se/asien/indonesien/bylin-vad_hander_i_indonesien.pdf

