
Vänsterpress om Putilov-skandalen  

– mitten av september 2016 
 

Affären ”Egor Putilov” aktualiserades när Aftonbladet i en artikel
1
 avslöjade att Putilov, som 

är anställd på Sverigedemokraternas rikskansli, länge fungerat som desinformatör i en mängd 

olika sammanhang och under olika namn (i bl a tidningar som Aftonbladet, Expressen och 

syndikalistiska Arbetaren). Han har även jobbat som handläggare åt Migrationsverket. 

Många massmedia (såväl de stora dagstidningarna som Sveriges Radio
2
) har uppmärksammat 

och kommenterat Putilov-skandalen. Det har också stötts och blötts på nätet (inklusive med 

inlägg av den utpekade själv). Vänsterpressen har också skrivit om saken (se denna och förra 

veckans artikelsamling). Men märkligt nog har inte Aftonbladet självt följt upp saken (än 

åtminstone) – det finns många trådändar att fortsätta att dra i, t ex de som tagits upp av 

vänsterpressen, men som Aftonbladet inte kommenterat (är det politiskt inopportunt?).  

För tidigare artikelsamlingar som behandlar Putilovs skriverier, se (nyaste först): Vänsterpress 

om Putilov-skandalen – september 2016, Smutsiga lögner om Vänsterpartiets stöd till ”pro-

ryska rebeller” (april 2015), Olustig kampanj mot ukrainska socialister och ryska 

Vänsterfronten (mars 2015) och Vänsterpress om Ukraina - november 2014, 

Ta även del av reportaget i Sveriges Radio (se not nedan) 

MF 16/9 2016 

 

Innehåll 

Flamman .......................................................................................................................... 1 

Putilovaffären en tendens i tiden ........................................................................................................ 1 

Internationalen ................................................................................................................. 2 

Aldrig mer nyttiga idioter! .................................................................................................................. 2 

Bra av Arbetaren att ta sitt ansvar! .................................................................................................... 3 

Ordfront: ”Vi bröt kontakten på grund av Ukrainakonflikten” ........................................................... 3 

”Ordfronts Bolotnajakampanj har gjort mer skada än nytta” ............................................................ 4 

Offensiv ............................................................................................................................ 6 

SD-infiltratör spred lögner och förtal .................................................................................................. 6 

Proletären ........................................................................................................................ 8 

Egor Putilov, Aftonbladet och desinformationen ................................................................................ 8 

                                                 
1
  3/9: ”Alexander, 34, är SD:s hemliga desinformatör”: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23449197.ab  

2
 SR-reportaget Vem är ”Egor Putilov”? 

http://marxistarkiv.se/sverige/diverse/vansterpress_om_putilov-september-2016.pdf
http://marxistarkiv.se/sverige/diverse/vansterpress_om_putilov-september-2016.pdf
http://marxistarkiv.se/europa/ukraina/avanti-borotba-vansterrorelsen.pdf
http://marxistarkiv.se/europa/ukraina/avanti-borotba-vansterrorelsen.pdf
http://marxistarkiv.se/europa/ukraina/arbetaren-borotba-vansterrorelsen.pdf
http://marxistarkiv.se/europa/ukraina/arbetaren-borotba-vansterrorelsen.pdf
http://marxistarkiv.se/europa/ukraina/vansterpress_om_ukraina-november-2014.pdf
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23449197.ab
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/789365?programid=2795


1 

 

Flamman 

Putilovaffären en tendens i tiden 

Anne-Li Lehnberg 
Flamman 8/9 2016 

En SD-tjänsteman har använt sig av flera alias och tros ha fått en debattartikel 

publicerad under falskt namn på Aftonbladet. 

- En huvudfråga är om det här är sanktionerat av partiet, säger Lars Nord, 

medieforskare. 

I helgen avslöjade Aftonbladet
3
 att journalisten och debattören Egor Putilov i själva verket 

heter något annat och är anställd på SD:s riksdagskansli. 

Aftonbladet ska även ha belägg för att samma person ligger bakom aliaset ”Tobias Lager-

feldt” som nyligen skrev en fejkad debattartikel i samma tidning om att ge papperslösa och 

asylsökande rösträtt. Texten tros ha skrivits i syfte att göra människor upprörda. 

Enligt Aftonbladet har man kopplat mejladressen och ett telefonnummer som ”Tobias La-

gerfeldt” använt sig av till Egor Putilov. Putilov själv nekar till att ha skrivit artikeln. 

– Man vet inte exakt vad som hänt, men grundproblemet är att man kan få debattartikar 

publicerade i ett annat namn och att det inte sker någon kontroll om det existerar en sådan 

person. Då kan det bli sådana här typexempel där man använder sig av debattartikar för att 

misskreditera motståndare, säger Lars Nord, professor i medie- kommunikationsvetenskap vid 

Mittuniversitetet. 

Han påpekar tidspress och ett tryck där medier gärna ska ”ta i lite för att märkas” kan vara 

faktorer som gör att kon trollen brister. 

Hur allvarligt är det då om politiska tjänstemän gör sådana här saker? 

– En huvudfråga är om det här är sanktionerat av partiet.  

Nu säger partiet att man inte har haft koll på det här. Det kan man alltid säga. För partiernas 

del, oavsett vilket parti, så är det viktigt att man inte förknippas med sådant. Hur det ligger till 

vet bara de inblandade. 

Enligt Lars Nord är den här typen av smutskastning av politiska motståndare inte så vanligt i 

Sverige.  

– Men det finns en risk för att det blir vanligare eftersom valkampanjer tenderar bli smutsi-

gare och mer bygga på att smutskasta motståndaren än att lyfta fram egna positiva saker. Då 

kan det här bli en frestelse, men det riskerar att slå tillbaka då de flesta inte tycker det är en 

schyst metod. 

Började som frilans 

Egor Putilov började frilansa som nyhetsjournalist för några år sedan. Bland de tidigaste re-

portagen finns ett par texter om Syrien och Egypten i tidningen Arbetaren från 2012. För 

något år sedan skrev han två reportage till Arbetaren och Aftonbladet som blev starkt ifråga-

satta från flera håll. I Arbetaren pekades bland annat namngivna politiska flyktingar från 

Ryssland ut som Putinagenter. Artikeln fälldes senare i Pressens opinionsnämnd. 

                                                 
3
 Se: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23449197.ab 

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23449197.ab


2 

 

I Aftonbladets artikel anklagades Vänsterpartiet för samröre med proryska rebeller, på grund 

av Vänsterns internationella forums biståndsprojekt med den ukrainska vänsterorganisationen 

Borotba för några år sedan. Projektet var dock avslutat när konflikten mellan Ukraina och 

Ryssland bröt ut. Det råder även delade meningar om vad Borotba är för organisation. 

Under 2015 skrev Putilov flera debattartikar om flyktingmottagande. I slutet av förra året 

hade han ett vikariat på SVT. I början av 2016 anställdes han som tjänsteman på SD:s 

riksdagskansli. 

Egor Putilov själv skriver i ett mejl till Flamman att han inte skrivit några artiklar sedan han 

anställdes av SD. Samtliga arbetsgivare ska ha känt till hans riktiga namn. 

– Annars hade jag inte kunnat fakturera dem ju. Så det var en förutsättning, skriver han. 

Något som även bekräftas av Expressen, som Putilov har frilansat för. 

Det har spekulerats i om Egor Putilov har kopplingar till rysk underrättelsetjänst. 

– Jag tycker att det är ganska löjligt med tanke på att jag har skyddad identitet just på grund 

av min regimkritiska rapportering om Ryssland. Hela antagandet om att jag går Putins 

ärenden grundar sig endast på den rasistiska premissen om mitt ursprung. Som om alla ryssar 

gillar Putin, kommenterar Putilov. 

Fotnot: Egor Putilovs villkor för att ge kommentarer till Flamman var att hans riktiga namn 
inte publiceras här. 

Internationalen  

Aldrig mer nyttiga idioter! 

Ledare 
Internationalen 15/9 2016 

Vi verkar i en komplicerad värld där alla aktörer i offentligheten löper risk att utnyttjas av 

krafter med en egen agenda – att agera ”nyttig idiot” som det populärt brukar heta. I varje 

given politiskt laddad situation är urvalet av information för att bekräfta den egna åsikten en 

etablerad metod. Det räcker med att en antifascistisk mobilisering sker för att spelet skall vara 

igång. Fanns det några kicksökande ungdomar bland antifascisterna görs hela händelsen till 

meningslöst våld av de debattörer som aldrig någonsin tolererar politik på gatan. Följden blir 

en cirkus där vissa försvarar allt agerande medan andra tar avstånd – utan att veta något om 

vad som i verkligheten skedde och utan fundering på vem som egentligen går stärkt ur 

käbblet.  

När Majdanrörelsen växte fram i västra Ukraina skapade det en klyfta inom vänstern, inte 

bara inom landets gränser, utan i hela Europa. Delar av den ukrainska vänstern, såsom den 

Fjärde Internationalen närstående Vänsteroppositionen, valde att tro på dynamiken i Majdan-

upproret och gå på demonstrationerna med de röda flaggorna undangömda, medan det 

socialistiska Borotba positionerade sig emot yran och hamnade på den östra, mer Rysslands-

orienterade sidan i det uppblossande inbördeskriget.  

Men medan Vänsteroppositionen och Borotba så småningom kunde överbrygga de 

destruktiva motsättningarna och gå ut i gemensamma fredsappeller, gjorde sig många i 

Sverige till tillskyndare och försvarare av två olika sorters högernationalism. I ett skede där 

oberoende kritiska röster verkligen behövdes för att bemöta och punktera den nationalistiska 

propagandan, lyckades stora delar av vänstern istället göra sig till brickor i spelet.  

I både Öst och Väst låter reaktionära krafter desinformationen pumpa ut i flödet och ständigt 

låter sig aktörer som borde veta bättre svepas med. På så vis kan ryska arméns agerande över 



3 

 

Östersjön framstå som en aggression trots att Natos styrkor beter sig på precis samma vis och 

agerande som faktiskt är allvarligt gömmas bort i bruset. Vänstern spelar alltför ofta villigt 

med i dansen med resultat att vi, i bred mening, framstår som i bästa fall precis så splittrade 

som vi i våra sämsta stunder är. I värsta fall blir vi apologeter för de nationalistiska, krigs-

hetsande krafter som är våra egentliga fiender.  

Ryggmärgsreflexen säger åt oss att välja sida i varje given politisk konflikt, den säger åt oss 

att ta till oss varje utspel som bekräftar våra förutfattade meningar. Allt detta är såklart 

mänskligt, men det är också impulser vi måste bekämpa. Idag, när både den bruna rörelsen 

och etablissemangets högerkrafter är på frammarsch, är det kanske viktigare än någonsin att 

vi stävjar ryggmärgsreflexerna och låter vårt oberoende tänkande och agerande ställa oss som 

en självständig politisk kraft. För under tiden vi käbblar intern omvandlas samhället omkring 

oss. När twitterbubblan är spräckt kan vi börja fokusera på verkligheten.  

Bra av Arbetaren att ta sitt ansvar! 

Johannes Jensen (Ledarredaktör) 
Internationalen 15/9 2016 

Internationalen skrev senast förra veckan om hur Arbetaren upplät spaltutrymmet åt hetsar-

pseudonymen Egor Putilov. Då krävde vi också en ursäkt från tidningen för dess agerande, 

både vid tiden för publicerandet och för att Arbetaren inte på allvar tagit ställning till sitt eget 

agerande när Putilovs identitet och politiska hemvist kom i dagen. 

Arbetarens nuvarande chefredaktör och ansvarige utgivare Toivo Jokkala har sedan dess gått 

ut och bett förbehållslöst om ursäkt för tidningens agerande. En stark gest, inte minst med 

tanke på att Jokkala inte ledde tidningen när Putilov fick spaltutrymme. 

Internationalen kan därmed begrava stridsyxan och gå vidare till den verkligt viktiga frågan; 

att göra de kollektiva lärdomar som krävs för att vänstern skall undvika att i framtiden 

utnyttjas av högerkrafter som försöker skada oss. 

Ordfront: ”Vi bröt kontakten på grund av Ukrainakonflikten” 

Anna Wigenmark 
Internationalen 15/9 2016 

Efter Internationalens intervju med Aleksej Sachnin i förra veckan om hur han drabbades 
av ”Egor Putilov”, som även försökte sprida sin desinformation till Föreningen Ordfront, 
har Ordfront begärt ett genmäle som publiceras nedan. Det följs av ett svar från Per 
Leander som tidigare också var aktiv i Ordfronts solidaritetskampanj för 
Bolotnajafångarna, det vill säga de politiska aktivister som sitter fängslade i Ryssland för 
deras roll i proteströrelsen mot Putin 2011-2012. 

Med anledning av den intervju med Aleksej Sachnin som nyligen publicerades i 

Internationalen vill vi från föreningen Ordfront bara göra några korrigeringar. Det är sant att 

vi startade Bolotnajakampanjen tillsammans med Aleksej och under en tid hade vi ett gott 

samarbete. Allt kampanjarbete kring just Bolotnajafångarna sker med väldigt små medel och 

med stora ideella insatser, Aleksej var en av dem som initialt bidrog. 

Efter en tid blev det dock tyvärr mycket svårare att hålla igång samarbetet på grund av de 

uttalanden om framförallt Krimannekteringen och konflikten i Ukraina, som Aleksej själv 

gjorde och som spreds både i Sverige och i Ryssland. Hans åsikter ansågs i alltför hög grad 

stämma överens med Kremls uppfattning, vilket blev väldigt svårt för våra inbjudna gäster 

från Ryssland att acceptera. Men vi har aldrig förbjudit honom att delta på våra möten, och 

det är ren och skär lögn att någon skulle ha brukat våld mot honom. Däremot blev det upprörd 

stämning när Aleksej crashade en konferens om ryska kulturarbetares situation till vilken 



4 

 

egentligen bara kulturarbetare och journalister var inbjudna. Det slutade dock med att vi 

lugnade ned situationen och Aleksej bjöds in. Det ska tilläggas att samma fråga som 

diskuterades då, också togs upp på ett öppet möte dagen därpå, till vilken Sachnin var 

uttryckligen välkommen. 

Det är naturligtvis tråkigt att Aleksej tycker att kampanjen är dålig, men vi tycker att den är 

viktig och tänker fortsätta med den ändå. Några statliga medel till Bolotnajakampanjen har vi 

dock aldrig fått – endast ett bidrag på 100 000 från Svenska institutet till just den konferens 

som nämns ovan, det vill säga inte en konferens direkt om Bolotnaja. Vår egeninsats till den 

konferensen, räknat i arbetstimmar, var minst lika stor. Att säga att Ordfront privatiserar 

kampanjen är både fel och närmast förtal, vi samarbetar direkt med flera av dem som antingen 

sitter i fängelse eller nyligen frigivits, alla är inte vänner med Sachnin. 

Det ska tilläggas att Föreningen Ordfront aldrig spridit Egor Putilovs texter om Sachnin eller 

samarbetat med honom på något sätt, trots försök från densamme. 

Anna Wigenmark 
Generalsekreterare 
Föreningen Ordfront 

”Ordfronts Bolotnajakampanj har gjort mer skada än nytta” 

Per Leander 
Internationalen 15/9 2016 

 

Journalisten Stig Fredrikson och Aleksej Sachnin talar om den politiska repressionen i 
Ryssland vid Ordfronts seminarium på MR-dagarna i november 2013. Foto: Per Leander 

Jag var med från första början tillsammans med Aleksej Sachnin och hans fru Maria när vi 

drog igång det som skulle bli Ordfronts kampanj för Bolotnajafångarna med Anna Wigen-

mark, och kan bara beklaga hur fruktansvärt illa hon och Ordfront har skött den konflikt som 

senare uppstod. 

Allt gick till en början bra, tills det fruktansvärda kriget i Ukraina bröt ut vilket ledde till att 



5 

 

forna vänner blev fiender. Vi hade nämligen även värvat ytterligare en person till kampanjen 

– en dåvarande kompis till Aleksej – som kallar sig själv ”anarkist” och som har väldigt 

ukrainsk-nationalistiska ståndpunkter. Han drog in flera av sina anarkistiska vänner i 

kampanjen och hela den gruppen blev starkt påverkade av den person som kallar sig ”Egor 

Putilov” – som ju innan han blev känd som sverigedemokrat hade sin starkaste anhängarskara 

bland anarkister, eftersom han skrev för den syndikalistiska tidningen Arbetaren. 

Egor Putilovs lögner om Aleksej Sachnin som ”Kremlagent” välkomnades av många runt 

Ordfrontkampanjen, som nu dominerades av anarkisterna. Anna Wigenmark tror uppen-

barligen fortfarande på lögnerna när hon påstår att Aleksej Sachnin har uttalat sig positivt om 

Rysslands annektering av Krim. Ryska Vänsterfronten – den organisation som Sachnin är 

med i – gjorde direkt ett offentligt uttalande där de fördömde Rysslands annektering av Krim, 

och Ilja Ponomarjov från Vänsterfronten var den enda ledamoten av ryska parlamentet som 

röstade emot annekteringen. En hjältehandling som tvingade Ponomarjov att fly från Putins 

Ryssland 2014, precis som Sachnin hade flytt året innan. 

Det stämmer att Aleksej Sachnin (och jag) samtidigt som vi kritiserade Rysslands agerande i 

Ukraina, även kritiserade den nya högerregeringen i Ukraina och påpekade att det fanns 

problem med nazister där. Något som inte gillades av de andra på Ordfront som nu hade tagit 

en tydlig ukrainsk-nationalistisk linje, varefter Aleksej Sachnin och jag kastades ut ur den 

Bolotnajakampanj som vi varit med och startat. Det har dessutom funnits en hotbild mot 

Aleksej, som Ordfront inte ville ta på allvar. I samband med ett framträdande vid MR-dagarna 

i Umeå 2014, där Aleksej skulle delta som Ordfronts gäst, ringde Wigenmark i sista stund och 

avrådde honom från att komma med hänvisning att man inte kunde garantera hans säkerhet. 

Något som ledde till att Aleksejs vänner i Umeå ställde upp som ”livvakter” – eller snarare 

vittnen – för att vara med och se till så att ingen skulle överfalla honom. 

När Anna Wigenmark påstår att Aleksej Sachnin ”crashade” ett annat seminarium (Stock-

holm, oktober 2015) är det helt enkelt inte sant. Många vittnen, inklusive Aleksejs svenske 

advokat som var närvarande, kan intyga att Ordfronts medarbetare försökte kasta ut Aleksej 

från seminariet, men att Aleksejs ryska vänner, det vill säga de inbjudna gästerna i panelen, 

protesterade och ingrep, så att Aleksej fick komma in. 

Till vilken grad Egor Putilov direkt och indirekt har påverkat Ordfront och Bolotnaja-

kampanjen vet jag inte. Men han har i alla fall deltagit som gäst vid minst ett av Ordfronts 

offentliga möten. Jag såg honom själv tala om Ukraina på ett seminarium som anordnades av 

Ordfront i Stockholm våren 2014, innan konflikten urartade. Men Putilov har framför allt 

varit mycket aktiv i sociala medier med att attackera Aleksej Sachnin och sprida lögner om 

den ryska vänstern, påhejade av flera av Ordfronts medarbetare. 

Sedan Aleksej Sachnin och jag kastades ut från Bolotnajakampanjen har den tyvärr misskötts 

katastrofalt. Ordfront har slutat att uppmärksamma de Bolotnajafångar som fick det hårdaste 

fängelsestraffet för sin roll i proteströrelsen mot Putin, nämligen Sergej Udaltsov och Leonid 

Razvozzjajev, just för att de är från Vänsterfronten och nära vänner till Sachnin. Det som Ord-

front har gjort är inget annat en ren stalinism, nämligen att förtala och sudda ut personer man 

inte gillar ur historien. Ordfronts Bolotnajakampanj har gjort mer skada än nytta. Den har 

spridit mer desinformation och hat, än solidaritet. 

Allt Aleksej Sachnin nu begär från Ordfront är en ursäkt och kanske en chans att reda ut de 

problem som uppstod, för ett fortsatt och bättre solidaritetsarbete för de ryska politiska 

fångarna. Nu när Putilov är avslöjad som desinformatör och förhoppningsvis borta ur leken, 

borde en försoning vara möjlig. Men tydligen lever Putilovs ande kvar i Ordfront. 



6 

 

Offensiv  

SD-infiltratör spred lögner och förtal 

Ruben Derkert 
Offensiv 12/9 2016 

Det har nyligen framkommit att journalisten Egor Putilov, som bland annat har skrivit i 

vänstertidningen Arbetaren, aldrig har existerat utan bara har varit en pseudonym. I 

själva verket heter han Alexander Fridback och har sedan februari i år varit officiellt 

anställd av Sverigedemokraterna. Men mycket tyder på att samarbetet med SD har 

pågått i flera år. 

Fridback har publicerat konspirationsteorier, dels på sin egen hemsida Putilov.org, men även i 

Arbetaren, Aftonbladet, Expressen och Sveriges Radio. Dessa har sedan delats flitigt på 

sociala medier, främst av Sverigedemokraternas toppskikt, men också liberaler och vänster-

personer. 

År 2014 intervjuade Alexander Fridback – under pseudonymen Putilov – Aleksej Sachnin, 

rysk socialist och medlem i den ryska organisationen Vänsterfronten som hade flytt till 

Sverige från Ryssland 2013. Han och hans kamrater hade varit med i att bilda Bolotnaja-

rörelsen som organiserade protester där 200 000 deltog i demonstrationer mot Putin och 

riskerade sex års fängelse för ett fabricerat åtal om upplopp.  

 

Alexej Sachnin. 

Fridback presenterade sig för Sachnin som ukrainsk-rysk vänsteraktivist och intresserad av 

Sachnins historia. Tre månader efter intervjun publicerade Fridback, utan att ha talat med 

Sachnin, en sex sidor lång artikel i Arbetaren där Aleksej Sachnin anklagades för att vara en 

agent som hade tagit sig till Sverige för att arbeta för Putin och Kreml. Detta på grund av att 

Sachnin, liksom många andra ryska och ukrainska socialister, inte stödde Maidanrevolten i 

Ukraina mot den dåvarande presidenten Viktor Janukovitj. Maidanrevolten kom efter bara 



7 

 

några veckor att domineras helt av nazister, vilket många inom den autonoma vänstern länge 

har vägrat att inse. 

Fridback gav Arbetaren den bild som många borgerliga medier fortfarande har idag, att alla 

som motsätter sig Maidanrevolten skulle vara Putinvänner. Idag finns det knappast något fog 

för de åsikterna då ledarna för Maidanrevolten i Ukraina reser statyer över judemördare från 

1940-talet, har förbjudit Första majdemonstrationer och är exakt lika homofoba som Putin-

regimen.  

Artikeln i Arbetaren spred inte bara en stark misstro mot Aleksej Sachnin, utan fick värre 

konsekvenser. Han blev utesluten från ett samarbete som han hade initierat med Ordfront om 

Bolotnaja-rörelsen, där man skulle bygga solidaritet med de från rörelsen som hade fängslats 

av Kreml. Han blev även utfryst från flera medier och debattforum.  

Arbetaren försvarade först sitt agerande gentemot Aleksej Sachnin med kommentaren att det 

känns djupt oroväckande att de hade arbetat med en SD-sympatisör på tidningen, men att 

ingen av artiklarna hade med migrationspolitik eller invandring att göra. Som om det skulle 

vara den enda reaktionära politik som SD för. SD har självklart även ett intresse av att splittra 

vänstern. 

Daniel Wiklander, den tidigare chefredaktören, tog inte heller avstånd från innehållet i 

artikeln om Ryssland, inte ens när Putilovs verkliga politiska kopplingar uppdagades. Efter 

kritik från tidningen Internationalen bad dock Arbetarens nuvarande chefredaktör om ursäkt, 

men endast i stora drag. Samtidigt kvarstår Daniel Wiklanders hållning. 

Offensiv har pratat med Aleksej Sachnin från Vänsterfronten angående det inträffade. 

Vad har smutskastningen och lögnerna mot dig fått för konsekvenser för dig personligen? 

– Jag blev nekad till att ha fortsatt samarbete med skribenter på Ordfront om stödet till 

Bolotnaja-fångarna eftersom jag anklagades för att vara Putinagent, men även på grund av att 

jag anklagades för att ha en prorysk hållning i Ukrainafrågan, vilket inte stämmer. 

– Jag skrev en artikel mot kriget i Ukraina, mot högerextremismen och mot Maidan, men 

aldrig till stöd för separatisterna. Jag är emot kriget och jag är emot oligarkiska nyliberala 

experimentet. Att jag är emot Ukrainas regering betyder inte att jag är för separatisterna. Jag 

har aldrig stött separatisterna. Jag tycker att båda är hemska regimer. På ett internationellt 

möte i Stockholm med ryska oppositionsgrupper och vänstern blev jag utkastad med våld av 

personerna som arrangerade det.  

Men de som var inbjudna på mötet stödde mig och undrade varför jag inte fick delta. Jag blev 

även nekad att skriva debattartiklar i många tidningar. 

Vad har det fått för konsekvenser för dig med beskedet om Putilovs kopplingar?  

– Jag har tänkt en del men är fortfarande lite osäker på det. När det kom ut att Putilov jobbade 

för Sverigedemokraterna tror jag att det viktiga är att se hur media agerat precis när det kom 

ut.  

Många journalister på stora tidningar säger nu att Putilov antagligen är rysk agent. Men det 

visar att de inte lärt sig någonting. Självklart tänker jag inte vara hans advokat, men jag tror 

det blir en väldigt farlig utvekling om man hela tiden pekar på någon: Han är agent! Nej han 

var köpt! Nej det var han! 

Det blir ett väldigt farligt debattklimat och farligt för hela samhället. Han lyckades som 

skribent för att han sa att han kämpade mot rysk imperialism. Och varför han kunde ta sig så 

långt var för att alla medier är så pass pro-Maidan. Jag tror att folk som kämpar mot Putin inte 

bör använda samma taktik som Putin: att splittra rörelser och vänstern, och sprida paranoida 



8 

 

konspirationsteorier. Putilov publicerade även artikeln om mig i en rysk liberal tidning. Där 

fick några kända vänsteraktivister och folkvalda skriva ett svar på artikeln, där de kritiserade 

artikeln för att vara konspiratorisk.  

De kritiserade att Putilov använde samma metoder som Putin.  

Vad tror du att avslöjandet får för konsekvenser kring debatten om Ryssland och Ukraina i 

Sverige? 

– Det är svårt att säga. Men jag hoppas att vissa inom vänstern kan erkänna att de har ställt sig 

på fel sida.  

Skulle du vilja säga något till de journalister som har stött och bidragit till lögnerna om dig 

och Vänsterfronten?  

– Främst tror jag inte att det gjort mest skada för vänstern i Ukraina, utan i första hand hur 

folk i Sverige ser på Bolotnajafångarna. Det som det drabbat mest är kampanjen för de 

politiska fångarna i Bolotnajarättegångarna.  

– Jag förstår att folk kan göra politiska felsteg. Om man är en ansvarig aktivist borde man 

säga rakt ut: ”Det här var fel, vi gjorde fel”. De borde säga rakt ut: ”Vi startade en propagan-

distisk kampanj mot rysk och ukrainsk vänster och diskrediterade dem och det var fel”. 

Vad tror du vänstern kan lära sig av det här som helhet? Och hur borde vänstern agera? 

– Det är uppenbarligen väldigt lätt att komma med enkla lösningar. Ungefär så här: ”Vi är 

emot Putin och Kreml, och vi stödjer mänskliga rättigheter. Då måste alla som är emot Putin 

vara bra.” Vissa tar bara den motsatta sidans parti utan att göra en analys, även om den mot-

satta sidan är lika reaktionär som Putin. Det leder till att hela den sociala utvecklingen blir 

missförstådd. Jag känner också folk i Ukraina som arbetade i olika människorättsorganisa-

tioner som skapats och stötts av väst.  På några få dagar ändrade de totalt sina åsikter och sina 

ideal och köpte deras åsikter helt.   

Helt enkelt för att de inte vill gå emot hela den samhälleliga diskursen. Men mycket på grund 

av att de helt enkelt inte vill bli av med sitt arbete. Och om alla inom vänstern bara kämpar för 

sina frågor, antifascism, hbtq-rättigheter, mänskliga rättigheter men det inte finns över-

gripande analys kan det gå väldigt fel. Folk blir rädda för att bli stämplade så istället följer de 

en lista med dogmer.  

– När det blir krig och människor dör blir enkla positioner lätta att ta. Om man inte har en 

analys om kapitalismen och hur den fungerar blir det väldigt lätt att gå på olika sidors 

propaganda. 

Proletären  

Egor Putilov, Aftonbladet och desinformationen 

August Eliasson 
Proletären 8-14/9 2016 

Aftonbladet har avslöjat att journalisten ”Egor Putilov” i själva verket heter 

Aleksander Fridback, jobbar på Sverigedemokraternas riksdagskansli och ska ha 

skickat in provokativa debattinlägg i falskt namn. Men många av anklagelserna, som 

att Putilov sprider rysk desinformation, faller tillbaka på Aftonbladet själva. 

Den 22 augusti publicerade Aftonbladet en debattartikel med rubriken ”Ge asylsökande och 

papperslösa rösträtt” underskriven av Tobias Lagerfeldt, juridikstudent vid Stockholms 

universitet och volontär på organisationen Refugees Welcome. 



9 

 

Reaktionen på debattartikeln var vad man hade kunnat vänta sig. Rasister fick vatten på sin 

kvarn och stärkte sin tes om en verklighetsfrånvänd ”pk-vänster”. 

Men någon Tobias Lagerfeldt fanns inte. När Aftonbladet insett detta valde de att avpublicera 

artikeln. Istället kunde Aftonbladet genom mailadresser och telefonnummer koppla namnet 

till en viss Aleksander Fridback. 

Aleksander Fridback kom till Sverige från Ryssland 2007 och beskriver sig själv som 

frilansjournalist. Han har skyddade personuppgifter och har använt pseudonymen Egor 

Putilov sedan 2010. 

Sedan början av 2016 arbetar Aleksander Fridback på Sverigedemokraternas kansli, ett jobb 

han erbjöds efter att ha skrivit flera kritiska artiklar om flyktingpolitiken. Om Aftonbladets 

uppgifter stämmer kan alltså den falska debattartikeln ha skickats av en SD-anställd för att 

piska igång rasistiska stämningar. 

Allt detta får Aftonbladets kolumnist Lena Mellin att gå igång. Det finns visserligen inget som 

tyder på att Aleksander Fridback har ”kontakter med Ryssland”, skriver hon, men det är 

samtidigt just så här Ryssland jobbar för att ”destabilisera”. En rysk agent alltså? 

Namnet Egor Putilov är inte helt okänt för Proletärens läsare. I en kommentar i Proletären nr 

12, 2015, apropå ett ”avslöjande” i Aftonbladet om Vänsterpartiets bistånd till den ukrainska 

vänstern, som anklagas för att vara ”pro-rysk”. Som författare till artikeln står Egor Putilov 

och Lisa Röstlund (som nu ”avslöjat” Egor Putilov). 

”Avslöjandet” i Aftonbladet var inte Egor Putilovs första angrepp på Ryssland och Putin. Han 

har bland annat fått flera artiklar publicerade i den syndikalistiska tidningen Arbetaren, varav 

en blev fälld av Pressens opinionsnämnd efter att en rysk-svensk vänsteraktivist pekats ut som 

Putinagent. I en Arbetaren-artikel från 2012 beskriver han också den syriska oppositionen 

som oskyldiga frihetsälskare och den syriska regeringen som blodtörstiga mördare. 

På ryskspråkiga bloggar och nyhetssidor, som den liberala och provästliga Colta, har han tagit 

tydlig ställning för Euromaidan-rörelsen och mot Putin. 

Nog känns det mer sannolikt att Fridback är en kappvändare som känner av vad som funkar 

för tillfället — må det vara Rysslandshets eller flyktinghets än en rysk dubbelagent. 

Och vad gäller desinformationen finns det större skurkar än Aleksander Fridback. 

Det var Aftonbladet som valde att publicera ett provokativt och verklighetsfrånvänt debatt-

inlägg med uppenbart syfte att skapa en hätsk motreaktion. Det är Aftonbladet som låter 

journalister som ”Egor Putilov” demonisera Ryssland och Syrien. Och det är Aftonbladet som 

låter klickjakt, reklamintäkter och förenklad sensationsjournalistik gå före en nyanserad 

nyhetsrapportering. 

 


