
Putilov-skandalen växer 
– slutet av september 2016 

Affären ”Egor Putilov”, som aktualiserades när Aftonbladet i en artikel
1
 avslöjade att Putilov, 

anställd på Sverigedemokraternas rikskansli, länge fungerat som desinformatör i en mängd 

olika sammanhang och under olika namn, bl a i syndikalistiska Arbetaren. Dess nuvarande 

chefredaktör har bett om ursäkt för publiceringen av Putilovs artiklar, men som framgår av 

föreliggande artikelsamling, så vägrar den förre chefredaktören, som var ansvarig för 

publiceringen, att be om ursäkt. I stället försöker han slingra sig och blanda bort korten – 

ynkligt! Artiklarna nedan handlar främst om Putilovs skriverier om Ukraina i Arbetaren och 

Aftonbladet. 

Men Putilov-skandalen fortsätter att växa. Det senaste är Sveriges Radios avslöjande (23/9) 

om en märklig husaffär, med en rysk gangster inblandad, där Putilov snabbt kammade hem 6 

miljoner kronor: SD-tjänstemannen gjorde miljonvinst med rysk affärsman – "potentiell 

säkerhetsrisk", enligt experter. 

Hus-affären och dess implikationer har följts upp i dagspressen
2
 och den kommer säkert att 

stötas och blötas ett tag framåt. Marxistarkivet hoppas också kunna återkomma med artiklar 

och kommentarer till detta.
3
 

För tidigare artikelsamlingar som behandlar Putilov, se (nyaste först):  

Vänsterpress om Putilov-skandalen – mitten av september 2016,  Vänsterpress om Putilov-

skandalen – september 2016, Smutsiga lögner om Vänsterpartiets stöd till ”pro-ryska rebeller” 

(april 2015), Olustig kampanj mot ukrainska socialister och ryska Vänsterfronten (mars 2015) 

och Vänsterpress om Ukraina - november 2014 

MF 24/9 2016 

 

Innehåll 

Flamman .......................................................................................................................... 1 

Han hängdes ut av Putilov .................................................................................................................. 1 

Internationalen ................................................................................................................. 2 

Replik: ”Jag applåderar inte nazister” ................................................................................................. 2 

Svar från Internationalen: Vi väntar fortfarande på din ursäkt .......................................................... 3 

Tord B. svarar Wiklander: ”Det som göms i snö, kommer upp i tö” ................................................... 4 

Bilaga: Det mobbningsindustriella komplexet och Ukraina ................................................................ 5 

                                                 
1
  3/9: ”Alexander, 34, är SD:s hemliga desinformatör”: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23449197.ab  

2
 Se t ex: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23578968.ab 

http://www.expressen.se/nyheter/egor-putilov-beskrivs-som-sakerhetsrisk/ 

http://www.gp.se/nyheter/sverige/sd-tj%C3%A4nsteman-kan-vara-s%C3%A4kerhetsrisk-1.3811609 
3
 I skrivande stund meddelas att Putilov sagt upp sig från SD:s kansli, se: 

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6523960 

 

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6522899
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6522899
http://marxistarkiv.se/sverige/diverse/vansterpress_om_putilov-septembermitten-2016.pdf
http://marxistarkiv.se/sverige/diverse/vansterpress_om_putilov-september-2016.pdf
http://marxistarkiv.se/sverige/diverse/vansterpress_om_putilov-september-2016.pdf
http://marxistarkiv.se/europa/ukraina/avanti-borotba-vansterrorelsen.pdf
http://marxistarkiv.se/europa/ukraina/arbetaren-borotba-vansterrorelsen.pdf
http://marxistarkiv.se/europa/ukraina/vansterpress_om_ukraina-november-2014.pdf
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23449197.ab
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23578968.ab
http://www.expressen.se/nyheter/egor-putilov-beskrivs-som-sakerhetsrisk/
http://www.gp.se/nyheter/sverige/sd-tj%C3%A4nsteman-kan-vara-s%C3%A4kerhetsrisk-1.3811609
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6523960


1 

 

Flamman 

Han hängdes ut av Putilov 

Anne-Li Lehnberg 
Flamman 22/9 2016 

Stefan Kudryk hängdes ut som någon som stött pro-ryska rebeller. Nu har han fått 
en ursäkt av Aftonbladet 

För ungefär ett år edan publicerade Aftonbladet en artikel med rubriken "V gav bistånd åt pro-

ryssar". Stefan Kudryk, en av dem som ansvarat för Vänsterns internationella forums (Vif), 

projekt i Ukraina, hängdes ut som någon som stött pro-ryska rebeller. 

När det nyligen avslöjades att Egor Putilov, journalisten bakom artiklarna, arbetar för SD 

väljer han nu att PO-anmäla Aftonbladet. 

– Jag påstår i PO-anmälan att det finns särskilda omständigheter som gör att man bör pröva 

det här, trots att fristen på tre månader för en anmälan har löpt ut, säger han till Flamman. 

Han har också tagit kontakt med Aftonbladets chefredaktör Sofia Olsson Olsén. Hon var inte 

ansvarig utgivare då artiklarna publicerades, men har trots det bett om ursäkt i ett mejl. 

– Jag har fått en ursäkt oh det känns bra. Men det som känns väldigt allvarligt är att 

Aftonbladet och annan svensk media har låtit sig duperas av en person vars enda syfte är att 

desinformera och sprida kaos. 

Att det inte blev någon anmälan när artiklarna publicerades berodde delvis på att Stefan 

Kudryk kände sig väldigt utsatt vid den tidpunkten. 

– Jag är internationalist. Om man då blir anklagad för att ha varit med och roddat ett projekt 

som gynnar en rysk presídent som är nationalist med starka fascistiska drag, känns det väldigt 

olustigt. Jag blev mest ledsen. 

Arbetade med Borotba 

Artiklarna handlade dels om den ekonomiska redovisningen av projektet och dels om att 

Borotba, som Vif samarbetade med, skulle vara pro-ryska. Ledande företrädare från Borotba 

har tillbakavisat de anklagelserna. Biståndsorganet Sida har inte heller anmärkt på redovis-

ningen av projektet. 

Stefan Kudryk intryck av Borotba var inte heller att de skulle vara pro-Putin. 

– De ville ha ett multietniskt Ukraina. Det kan man vilja utan att stödja rysk expansionism. 

Det var för några år sedan som Vif samarbetade med partiet. I början fungerade det okej. 

Sedan skärpte Sida reglerna för utbetalningar och Borotba, som var ett litet parti med unga 

medlemmar, hade svårt att leva upp till det. Det var också något som diskuterades och Vif 

klargjorde att projektet inte kunde fortgå om det inte började fungera bättre. 

– Sedan bröt ju kriget ut och det går inte att bedriva någon form av projektverksamhet i ett 

land som befinner sig i inbördeskrig. 

I Aftonbladets rapportering har det framsått som om Vif och Borotba bröt mot Sidas regler. 

Men de regler som fanns när projektet startade följdes. Aftonbladet namnger dessutom före-

trädare för Borotba som anklagas för olika saker. Dessa får inte komma till tals. Trots att 

Stefan Kudryk vet att åtminstone en av dem har kontaktat tidningen för att påpeka felaktig-

heter. 

– Man kan tycka att de har rätt eller fel, men de har åtminstone rätt att be möta det här. 



2 

 

Aggresiv ton 

Stefan Kudryk är intervjuad av den journalist på Aftonbladet som samarbetade med Egor 

Putilov. 

– Jag är inte felciterad eller så, däremot bygger hela artikeln på ett gräv som en fascist har 

gjort. Det känns inte så fräscht. 

Han kontaktades även av Egor Putilov. De förde en lång dialog i en chattkanal där Putilov 

ställde mer generella frågor. Senare tog Putilov återigen kontakt. Den här gången med en 

mycket mer aggressiv ton. 

– Av olika anledningar svarade inte jag på hans meddelande på en gång. Då skickade han fem 

stycken till där han skrev saker som ”att du inte svarar ser jag som mycket allvarligt” och ”det 

ser inte bra ut när an är anklagad för saker”. 

– Jag har jobbat med PR och media i tolv års tid. Jag har aldrig sett något liknande. Jag kände 

att här är något som är fel. Det här är ingen vanlig journalist. 

Stefan Kudryk hoppas att avslöjandena leder till en diskussion bland medier om källkritik och 

hur man arbetar, 

– Vem är Egor Putilov? Han har figurerat väldigt mycket i anarkistisk media och varit aktiv i 

vänsterkretsar. Nu jobbar han för SD. Jag får inte grepp om honom och det gör mig orolig på 

flera plan. Men framför allt borde media bli orolig över att man har byggt så mycket på den 

här personens uppgifter. 

Fotnot: Sofia Olsson Olsén skriver även i mejlet till Stefan Kudryk att Aftonbladet 
kommer att skärpa sina rutiner i år för att kolla upp människor bättre. 

Internationalen  

Replik: ”Jag applåderar inte nazister” 

Daniel Wiklander 
Internationalen 22/9 2016 

För andra gången på mindre än ett halvår väljer Internationa-

len att publicera osakliga påståenden om mig, utan att över 

huvud taget försöka kontakta mig för en kommentar. Tord 

Björks artikel inför 1 maj lät jag bli att uppmärksamma. När 

jag insåg att det jag först trodde var ett ovanligt långt och 

snurrigt debattinlägg, i själva verket var utgjort som ett 

nyhetsjobb över flera uppslag och dessutom toppade ettan, 

förstod jag att det var lika bra att bara låta det vara. Mycket 

riktigt sjönk den artikeln omedelbart som en sten. 

När det nu är dags igen är läget ett annat. Jag ser vad ni gör, tro inget annat. Det är mitt namn 

som upprepas gång på gång förutom huvudpersonens, fast flera olika aktörer kritiseras. Det är 

jag som ska kopplas ihop med ”anarkisterna som applåderade när folk brändes till döds”, 

vilka det nu är. 

Det står naturligtvis Aleksej Sachnin fritt att säga vad han vill i en intervju, och inom vissa väl 

definierade gränser står det Internationalen fritt att trycka det. Men så var det detta med press-

etiken. Ska ni trycka påståenden om mig, särskilt om vad jag tycker och tänker, så får ni se till 

att fråga mig först. Då hade jag kunnat berätta att jag har noll tolerans för vad nazister gör, 

och aldrig skulle drömma om att applådera döda i en brand. Sachnin borde veta, han var ju 



3 

 

själv en av rösterna i Arbetarens artiklar om Odessa 2 maj. Jag var en av dem som skrev. Visa 

mig gärna applåderna. 

Men ska någon som klandrats av Pressens Opinionsnämnd verkligen själv tala om pressetik? 

Ja, eftersom det pressetiska systemet i Sverige, det som den tidning jag var utgivare för an-

slutit sig till och respekterar, innebär att tidningar låter sig granskas, och vid klander efter-

kommer PON:s beslut och publicerar det väl synligt. Tanken är naturligtvis att misstaget 

heller inte ska upprepas. 

Pressetiken innebär däremot inget öga för öga, att den som klandrats skulle behöva finna sig i 

att behandlas likadant av en annan tidning. Och den innebär verkligen inte att det är okej för 

en annan tidning att upprepade gånger ägna sig åt vad man vid det här laget rimligen vet 

bryter mot god publicistisk sed. 

Daniel Wiklander före detta ansvarig utgivare för Arbetaren 

 

Egor Putilovs konspirativa artikel fick fylla ut sex sidor i Arbetaren 7 november 2014 

Svar från Internationalen: Vi väntar fortfarande på din ursäkt 

Redaktionen 
Internationalen 22/9 2016  

Ingen har påstått att Daniel Wiklander applåderar nazister, vilket dock många ukrainska 

anarkister från en grupp som kallar sig Autonoma Arbetarunionen har gjort. Däremot har vi 

uppmärksammat att Wiklander fortsatt att försvara de artiklar av ”Egor Putilov” han under sin 

tid som Arbetarens chefredaktör lät publicera.
4
 Även efter att Aftonbladet avslöjat att Putilov 

är en desinformatör som arbetar för Sverigedemokraterna. 

                                                 
4
 Dessa artiklar (från Arbetaren) ingår i artikelsamlingen: Vänsterpress om Ukraina - november 2014. Se även 

Olustig kampanj mot ukrainska socialister och ryska Vänsterfronten 

http://marxistarkiv.se/europa/ukraina/vansterpress_om_ukraina-november-2014.pdf
http://marxistarkiv.se/europa/ukraina/arbetaren-borotba-vansterrorelsen.pdf


4 

 

Så sent som den 7 september 2016 publicerar Arbetaren en intervju med Wiklander om hur 

han ser på det hela, ett par dagar efter avslöjandet om vem Putilov verkligen är: ”Daniel 

Wiklander säger att även om det nu getts anledning att se över artiklarna en extra gång har 

inget hittills tytt på att faktainnehållet är felaktigt. 

– Jag har fortfarande inget konkret, när jag tittar tillbaka, som gör att jag kan ifrågasätta hela 

hans journalistiska gärning. Det går inte att säga, med det jag läst, att ’nu fattar man att det där 

bara var bullshit’, säger [Wiklander].” 

Våra samlade artiklar om Putilovskandalen i Internationalen 36, där vi bland annat krävde en 

ursäkt från Arbetaren för att tidningen då ännu inte hade tagit avstånd från Putilovs texter, var 

en direkt reaktion på dessa uttalanden från Wiklander.
5
 Hans åsikter publicerades svart på vitt 

Arbetaren, och vi behövde inte söka Wiklander för ytterligare kommentarer. 

Med tanke på att Internationalen redan 14 november 2014 publicerade en gedigen genomgång 

som synade alla fel och lögner i Putilovs artikel om ryska Vänsterfronten, som Arbetaren 

publicerat veckan innan, borde tidningen ha haft gott om tid på sig att gå igenom texten igen.
6
 

Men Arbetaren tog inte vår kritik på allvar då. 

Aleksej Sachnin drabbades personligen mycket svårt av Wiklanders publicering av Putilovs 

text, vilket han berättar om i vår intervju med honom. Något som Wiklander inte verkade ta 

på allvar, även efter att Arbetaren klandrats av PON för publiceringen. 

Vill Wiklander be om ursäkt nu och på allvar ta avstånd från Putilov så är det varmt 

välkommet. Vi väntar fortfarande.  

Tord B. svarar Wiklander: ”Det som göms i snö, kommer upp i tö” 

Tord Björk 
Internationalen 22/9 2016  

Daniel Wiklander visade dåligt omdöme när han publicerade Egor Putilovs artikel i Arbetaren 

2014 med konspirationsteorier riktade mot Vänsterfronten och Borotba. I en artikel i Inter-

nationalen nummer 17 i år
7
 pekade jag på att detta lett till att vänsterns solidaritetsarbete med 

den socialistiska oppositionen i Ryssland och Ukraina lät sig splittras och passiviseras. När 

jag skrev artikeln tog jag kontakt med Ordfront som inte ville svara på varför Aleksej 

Sachnin, som var det främsta offret för artikeln i Arbetaren, motats bort från det solidaritets-

arbete han startat. 

Jag tog också upp Wiklanders twitterhets mot den franska dokumentären om Odessa-

massakern och det högerextrema våldet i Ukraina. Den finns inte längre på nätet men i en 

artikel på Wiklanders blogg Virtuell Politik fortsätter han kritiken mot dokumentären och 

kallar den ”på flera vis rent lögnaktig”. Jag kontaktade Wiklander redan när Putilovs artikel 

publicerades 2014. Min kritik mot artikeln var att ”en politisk analys grundad i materiell 

social analys är ersatt av konspirationsteorier.” Wiklander försvarade då artikeln och gör så än 

idag och ville inte ha motinlägg. 

Det har visat sig att SD nu använder sig av samma konspirationsteoretiska bluffmakare som 

Arbetaren gjorde i frågan om vänstern i Ryssland och Ukraina med dess skadliga konsekven-

ser för solidariteten i Sverige. Arbetarens nya chefredaktör har bett om ursäkt för publice-

ringen. Det har blivit svårare för Wiklander och Ordfront att hålla tyst. Wiklander kunde ha 

valt att gå i genmäle på min artikel men valde att inte göra det när det var aktuellt. Han 

                                                 
5
 Se Vänsterpress om Putilov-skandalen – september 2016 

6
 Ingår i Vänsterpress om Ukraina - november 2014 

7
 OBS ingår nedan 

http://marxistarkiv.se/sverige/diverse/vansterpress_om_putilov-september-2016.pdf
http://marxistarkiv.se/europa/ukraina/vansterpress_om_ukraina-november-2014.pdf


5 

 

hoppades att det skulle sjunka undan och tycks ha trott att han lugnt kunde låta saken bero då 

hans åsikter om Ukrainakonflikten i hög grad samstämmer med vad många etablerade krafter 

i Sverige anser, från mänskliga rättighetsorganisationer till näringslivets tankesmedjor. 

Men Wiklanders hopp om att hans publicering av en konspirationsteoretisk artikel skulle 

glömmas spräcktes när Putilovskandalen uppdagades. Om det är inte så mycket att orda, mer 

än det gamla talesättet: det som göms i snö kommer upp i tö. Låt det dock stå klart att det 

politiska ansvaret för bristande solidaritet varken vilar på Putilov eller Wiklander utan på dem 

som lät sig passiviseras. 

Bilaga: Det mobbningsindustriella komplexet och Ukraina 

Tord Björk 
Internationalen 30/4 2016  (OBS) 

I Sverige har det blivit nästan omöjligt att föra en saklig debatt om konflikten i Ukraina. 

Den bild som bekräftar svenska statens linje dominerar och får inte ifrågasättas. Tord 

Björk visar på att detta är resultatet av en medveten strategi från vissa mediala aktörer. 

Börjar vi se konturerna av ett mobbningsindustriellt komplex – en industriell produktion av 

budskap där även statligt finansierad informationsverksamhet kan samverka med kommer-

siella intressen och parteliter? Metoden som syns i det offentliga samtalet går ut på att und-

vika källkritisk granskning och ersätta den med att systematiskt blanda samman stort och 

smått, fakta med övertolkningar. På så sätt skapas ett klimat där det är lätt att starta drev i 

systematiskt uppstyckade processer. Så kan sakfrågor personifieras och avpolitiseras i samma 

effektiva klyvning av det som håller ett samhälle samman. Resultatet är utstötning av enskilda 

individer som för tillfället ses som hot av makten, eller av en hel generation av ungdoms-

aktivister så som skedde under och efter EU-toppmötet i Göteborg 2001. 

 

Den 2 maj 2014 dödades ett 40-tal människor när ukrainska nationalister tände eld på 
Fackföreningarnas hus 

Ukrainakonflikten kan ses som ett typexempel på denna utveckling. Därför är det värdefullt 

att granska hur den hanteras av olika krafter i samhället. SVT:s planerade visning av doku-

mentären Ukraina – revolutionens mörka sida av franske filmaren Paul Moreira har utlöst ett 



6 

 

drev vars resultat blev att visningen av dokumentären stoppades. Detta drev har föregåtts av 

flera andra om Ukraina. 

Här granskas några av dessa drev, vilka huvudaktörerna är och vilka allmänna mönster som 

kan börja skönjas. De drev som här tas upp sker på västsidan. Likartade drev genomförs också 

från pro-rysk sida vilket fått stor uppmärksamhet. 

Propagandastrategierna 

På basnivån granskas enstaka händelser eller mer omfattande händelseförlopp. På nästa nivå 

tolkas händelserna. Främst sker det med hjälp av välfinansierade organisationer med stats-

bidrag eller med generösa bidrag från rika oligarker som den amerikanske finansmannen 

George Soros. 

Svart byts mot vitt eller lika gärna till ömsesidigt motstridande budskap om samma händelse. 

Exempel: De som var omringade och brändes inne i fackföreningshuset i Odessa har egentligen sig 

själva att skylla. När de kastade molotovcocktails för att försvara sig kunde man räkna med att det 

orsakade en motreaktion. 

Skjuta upp presentationen av en nyhet med hänvisning till att olika källor säger mot-

stridande saker och det därför är skäl till att inte tala om vad som hänt tills dess att nyheten 

inte längre är aktuell. 

Exempel: 2 juni 2014 bombade Kievregeringen centrala Lugansk. Många dog. Nyheten spreds över 

hela världen i de flesta länder men inte i Sverige. Från Kiev påstods att rebellerna skjutit på sig 

själva. Stopfake visade senare att uppgifter som Kiev använt för att hindra publicering varit 

felaktiga. 

Skapa mängder av information om det som inte är det väsentliga i ett händelseförlopp för att 

på så sätt undvika att det blir klarlagt vad som hänt. 

Exempel: Fakta om vem som orsakade mordbranden i Odessa doldes länge av mängder av 

information om annat. Majdansidans kvalificerade undersökning visar nu att angriparna orsakade 

mordbranden. Då översköljs vi av annat som leder bort från ansvaret för massmordet. 

Utesluta att händelsen över huvudtaget inträffat för motparten har spridit sin information om 

den. Istället för att beskriva händelsen beskrivs enbart hur motparten utnyttjat en händelse för 

att sprida falsk propaganda varpå skeendet försvinner in i ett töcken. Belysning av vad som 

hänt ersätts av metadiskussion om händelsens utnyttjande i propaganda som om händelsen 

inte inträffat. 

Exempel: På väg hem till Krim från Kiev 20 februari 2014 stoppades 350 demonstranter. 

Passagerarna tvingades ut ur bussarna där de misshandlades, hotades till livet och förnedrades. 

En av de fem bussarna brändes upp. Den omnämns i ryska medier. För att förnedra motståndare 

lägger fascistiska hemsidor upp videos från överfallet.  Händelsen sorteras bort i västliga medier 

och även Wikipedia. 

Aldrig följa upp ett skeende utan återupprepa en enstaka händelse där man menar att det blir 

tydligt att motpartens agerande visar hur falskt uppträdandet är även under fortsättningen av 

skeendet. 

Exempel: Om Krim återupprepas uppgiften att 98 procent röstade ja som bevis för att den var 

manipulerad. Men i själva verket var det kring 80 procent då oppositionen uppmanade till bojkott. 

Återupprepade opinionsundersökningar av västliga institut har sedan kommit fram till att 

opinionen för anslutning till Ryssland förblivit likartat hög.   

Undvika att ta upp materiella förhållanden och istället se händelseförlopp som orsakat av 

medvetna ideologiska handlingar där den motsatta partens agerande förklarar allt och den 



7 

 

egna sidans agerande inte har haft någon annan möjlighet än att bli offer för motpartens 

inneboende farliga egenskaper. 

Exempel: Efter att nyliberala krafter med hjälp av fascister tagit makten har de systematiskt gått in 

för att undergräva flyg- och annan högteknologisk industri.  Att sabotera handel med Ryssland har 

varit överordnat. Även handeln med EU har rasat. Västmedier skyller istället alla bekymmer och 

även de ekonomiska på kriget. 

Hänvisa till ett stort antal källor som säger samma sak men undvika att redovisa primärkällan 

och det som är den senaste kvalificerade granskningens resultat i sak. 

Exempel: Om krypskyttarna på Majdan och upp mot regeringskvarteren återupprepas de gamla 

uppgifterna om att alla fanns på regeringssidan. Den mest kvalificerade vetenskapliga undersök-

ningen gjord av kandensaren Ivan Katchanovski. visar att även oppositionen använde sig av 

krypskyttar vilket bekräftats av BBC och Der Spiegel. I Sverige ges Katchanovski inget utrymme, 

Danmarks största dagstidning JP har intervjuat honom 9 gånger. 

Hänvisa till att motparten säger samma sak som en till synes oberoende källa vilket innebär 

att den oberoende källan har fel utan att man behöver undersöka sakförhållanden själv då 

sanningen följer automatiskt av att den egna sidan alltid har rätt och den andra sidan alltid fel. 

Exempel: Ett argument mot dokumentären ”Ukraina – revolutionens mörka sida” är att den är en 

blåkopia på rysk propaganda. Därför måste den sprida samma falska bild som ryska medier alltid 

gör. Något behov att undersöka sakförhållanden finns därmed inte eftersom vi redan vet att den är 

falsk. 

En raffinerad metod är att påstå att en till synes oberoende källa inte bör få yttra sig oavsett 

vad den har att säga. Detta därför att ryska medier har tagit upp saken på ett sätt som man 

påstår är förvanskat. När den som granskar dessa fall sedan kan se att motsatsen gäller och att 

ryska medierna inte förvanskat händelsen på det sätt som påståtts utan tvärtom korrekt återgett 

skeendet är det utan någon följdverkan annan än att den oberoende källan inte kan få yttra sig 

därför att ryska medier förvanskar händelsen även om de inte gjort det. Denna raffinerade 

metod förutsätter välorganiserad ovilja att granska uppgifter och ersätter detta med en diffus 

hotbild av hur den andra sidan i varje ögonblick ljuger oavsett vad den säger. Alternativa 

röster kan på så sätt effektivt tystas då sakskäl inte längre har någon giltighet i en värld där 

den officiellt sanktionerade sanningen ensam har monopol på alla viktiga platser i 

offentligheten. 

Exempel: Denna märkliga metod användes för att få ABF att stoppa en utställning om 

Odessamassakern. 

Många fler etablerade och nya metoder har utvecklats med ibland stor förfining och ibland 

med synnerligen grova medel av bägge parter i Ukrainakonflikten. Det har lagt ett hindrande 

lager av en till synes ogenomtränglig informationsmur över skeendet som främjar handlings-

förlamning och fortsatt konflikt. 

Ovanpå denna massproduktion av olika berättarelement arrangerade i lättillgängliga former 

kan sedan den som så önskar handplocka uppgifter. Dessa mixas sedan samman i en passande 

kombination för dagen utan att göra ett hederligt journalistiskt arbete och granska primär-

källorna eller ge rimliga proportioner åt olika aspekter. Sedan organiseras snabbt ett samla 

agerande via nya metoder som twitterflöden för att stoppa uppgifter som på allvar strider mot 

den officiella svenska synen. 

Dreven 

Splittra vänstern för att bekämpa Kievkritiker 

Ett värdefullt arbete för att uppmärksamma repressionen mot oppositionella i Ryssland 

byggdes upp av den ryske politiske flyktingen Aleksej Sachnin och journalisten Per Leander, 



8 

 

som även har skrivit en bok om den ryska proteströrelsen mot Putin. Tillsammans med 

föreningen Ordfront drog Sachnin igång en kampanj för att uppmärksamma politiska fångar i 

Ryssland, de så kallade ”Bolotnajafångarna”. Men kampanjen togs senare över av en 

medarbetare på Ordfront med ukrainsk bakgrund, som kastade ut Sachnin och förtalade 

honom i sociala medier, efter att Sachnin kritiserat utvecklingen i Ukraina. Samtidigt 

publicerade tidningen Arbetaren en konspirationsteoretisk artikel som beskyllde Sachnin för 

att vara en Putinagent, vilket dock ledde till att Arbetaren fälldes av Pressombudsmannen. 

Arbetarens chefredaktör Daniel Wiklander avgick senare för att istället börja arbeta på 

Ordfront Magasin. 

Drevet fortsatte sedan mot Sachnin och Leander efter att de fortsatt kritiskt granska 

regeringen i Kiev, trots att de samtidigt också skrev många kritiska artiklar om Ryssland. De 

två gjorde en reportageresa till Ukraina för Aftonbladet kultur, och de besökte flera städer 

inklusive Odessa där de intervjuade både överlevare och förövare till massakern 2 maj. 

Fredrik Wadström, en av flera journalister på Sveriges Radio som tydligt framhåller den 

svenska staten syn på konflikten, hånade artikeln på bästa sändningstid i P1 med orden att den 

lyckades “förklä materialet till oberoende reportage”. 

Agerandet från Ordfront, Arbetaren och en ledande svensk radiojournalist lyckades effektivt 

sätta makten i händerna på dem som vill splittra oppositionen både i Ryssland och Ukraina 

och tysta alla med avvikande ståndpunkt i Sverige. Vänstern blev med detta paralyserad. 

Stoppa ABF från att visa utställning om massakern 

ABF i Malmö och Helsingborg hade inplanerat i sitt program i april 2015 att visa en foto-

utställning om Odessamassakern. Men ukrainska organisationer och privatpersoner som 

nazisten Mikael Skillt och Johan Kylander med försvarshögerns syn på Ryssland sökte hindra 

att utställningen fick visas. Argumentet var att den bild som skulle ges säkert var falsk på 

samma sätt som de ryska medierna påstods ha förvanskat händelserna. Förvanskningen skulle 

bestå i att de gatuoroligheter som föregick skilt i tid och rum från mordbranden i en annan del 

av staden inte skulle omtalas. Kylander hänvisade i två länkar till artiklar i Russia Today och 

ITAR TASS om Odessahändelserna. ABF var på väg att ge plats åt rysk propaganda vilket 

måste förhindras, menade han. 

I bägge artiklarna tog de två ryska medierna upp att gatuoroligheter föregått mordbranden, 

alltså tvärtom mot vad Kylander påstått. Vidare gav Kylander en länk till organisationen 

Stopfake om Odessahändelserna, för att visa att ryska medier ljuger. De visade istället att 

Stopfake denna gång avslöjade att ukrainska medier förvanskat en FN rapport. De hade 

falskeligen påstått att rapporten utpekat ryska staten som orsak till de våldsamma händelserna 

i Odessa. De ukrainska organisationerna liknade en av de överlevande från branden, som 

samlat ihop foton till utställningen, med IS och Al Qaida. ABF bestämde sig därefter att ställa 

in utställningen, som fick arrangeras på en restaurang istället. 

Stigmatisera  dokumentär om Ukraina 

Under veckan som gick organiserades på nytt ett drev för att hindra att en annan bild än den 

officiella svenska statliga synen på Ukraina sprids i bredare krets, utan att direkt stämplas som 

kontroversiell. Den dokumentär som SVT skulle ha visat på första maj, av franske filmaren 

Paul Moreira, upprör Daniel Wiklander, Patrik Oksanen, Fredrik Wadström och flera andra. 

Den beskylls för att ge en falsk bild av Odessamassakern och av högerextremisternas roll i 

Ukraina, eftersom dokumentären avviker från den officiella bilden som tidigare förmedlats i 

Sverige. 

Ukrainska organisationer i Sverige hänvisar i ett protestbrev till SVT till den norske 

journalisten Johan Færseths. Færseths förnekar massmordet på de innestängda i fack-



9 

 

föreningshuset och ser istället det som hände som ett resultat av att de angripna försvarade 

sig. Dokumentären är en blåkopia på den ryska propagandan menar norska organisationen 

Maidan.no som också undertecknat brevet till SVT. Samordnare av brevet till SVT från 

ukrainska organisationer är Östgruppen för demokrati och mänskliga rättigheter, en 

organisation som finansieras av SIDA och diverse stiftelser. 

Kritikerna av filmen har låst fast sig vid bilden av att dokumentärens skildring av Odessa-

massakern skulle vara förvanskad och identisk den ryska propagandans. Då kvalificerat käll-

material visar att kritikerna har fel har de fallit på eget grepp. De riskerar nu att själva falla i 

den grop de grävt åt andra. I skrivande stund har SVT vikt ned sig och ställt in sändningen.
8
 

Aktörerna 

Sveriges Radio 

Maria Persson Löfgren, Sveriges Radios röst i Moskva sätter den allmänna tonen: “ta de där 

nättrollen, de slanka ryskorna, som jag föreställer mig dem, som gift sig med en svensk och 

lever bekväma liv, men ändå engagerar sig vilt i såväl Krim som Odessa och har åsikter om 

saker de inte har en aning om, men baserar på en obehagligt strömlinjeformad rysk agenda, ett 

hopkok av ultranationalism.” 

Fredrik Wadström uppträder som chefsmobbaren med frikostigt utrymme i Public Service. De 

som inte följer hans och svenska statens syn på konflikten är “underliga”. Att föra fram grovt 

grundlöst skvaller riktat mot de man intervjuar, för att de sägs vara antisemiter och att de 

manipulerar fakta för att vilseleda vänsteranhängare och anti-fascister i andra länder, hade 

enligt Wadström varit “klädsamt”. Dokumentärfilmaren Paul Moreira har jagat en “saftig 

historia” och valt att “kasta en lång rad journalistiska principer överbord”, enligt Wadströms 

översittarsyn. 

Ordfront 

Ordfront har blivit en ledande organisationen i splittringen av vänstern. Deras medarbetare 

kan håna dem som samtidigt är kritiska mot Putin och Ukrainska regeringens politik. Ordfront 

har därmed blivit ett effektivt medel för att den officiella statliga svenska synen på Ukraina-

konflikten skall stå oemotsagd. De får 800 000 kronor i SIDA-bidrag för sitt arbete för 

mänskliga rättigheter, som på flera sätt är värdefullt, men i Ukrainafrågan har de saknat 

moralisk kompass. Redaktören Daniel Wiklander är en pådrivande kraft. När han var redaktör 

för Arbetaren gav han frikostigt plats åt konspirationsteorier. Nu verkar Wiklander, som 

representant för Ordfront, tillsammans med försvarshögern i twitterflöden för att hetsa mot 

dokumentären ”Ukraina – revolutionens mörka sida”. 

Patrik Oksanen 

Patrik Oksanen är chefredktör för Hudiksvalls tidning och knuten till Civilförsvaret som han 

hjälper med en poddradio. Oksanen vill certifiera svenska medier. Tanken är att de röster som 

anses granska sina uppgifter källkritiskt ska få denna certifiering och att statens ekonomiska 

stöd sedan ska styras för att ge stöd åt de som följer denna certifieringsmetod.  Han skriver i 

SvD, egna tidningen och på andra håll om rysk propaganda och kritiserar Moreiras 

dokumentär med hjälp av organisationen Stopfake. 

Stopfake 

Med stora resurser bevakar denna organisation ryska medier för att avslöja felaktigheter. Vid 

enstaka tillfällen avslöjar de också ukrainska mediers påståenden som inte stämmer. Organi-

sationen finansieras av finansmannen George Soros. Stopfake har kritiserat dokumentären 

”Ukraina – revolutionens mörka sida” genom att citera och länka till ett mycket stort antal 

                                                 
8
 Dokumentären visades senare och kritiken tystnade. Kritikerna hade inget att komma med.  – Red.  



10 

 

internationella artiklar. Om Odessamassakern säger dessa artiklar att dokumentären är onödig 

då händelsen redan är uppmärksammad, samt hänvisar till en fransk journalist som påstår att 

det är oklart vem som startade branden, trots att så inte är fallet. 

2 majgruppen 

Denna grupp tillsattes på frivillig bas med deltagare från bägge parter i konflikten. Slutsatser 

och urval av fakta tenderar dock i viss grad att sortera bort ett tydligt ansvar och belagda 

kopplingar mellan angriparna mot fackföreningshuset till regeringen samt de värsta över-

greppen mot dem som utsattes för mordbranden. Likafullt är deras arbete värdefullt. De har 

prodecerat flera rapporter som reviderats, den sista i form av en längre video. I den framgår at 

branden började i lobbyn och orsakades av molotovcocktails som kastades in utifrån. Tidigare 

har 2 majgruppen spridit bilden av att det är osäkert vem som bar ansvaret för massmordet, 

men det är inte längre möjligt för den som utgår från primärkällor och brandteknisk expertis. 

KHPG – Charkivs grupp för försvar av mänskliga rättigheter 

Denna organisation för mänskliga rättigheter har gått in för att omtolka 2 majgruppens och 

andra rapporter till att de som angreps har sig själva att skylla. De har skarpt kritiserat 

Moreiras dokumentär och används av journalister som källa. Organisationen fick 3 miljoner 

kronor i stöd av SIDA 2014 och 2015 – en stor del av dess budget. 

Ukrainska organisationer 

Ukrainska intresseorganisationer i Sverige och Europa agerade för att stoppa en utställning 

om Odessamassakern och lyckades tillsammans med andra stoppa ABF från att visa den. 

Samma organisationer har nu påverkat SVT att ställa in visningen av dokumentären ”Ukraina 

– revolutionens mörka sida”. De driver på för att den etablerade bilden, av att höger-

extremisternas inflytande och våld i Ukraina är marginellt, inte skall ifrågasättas. 

Det är dags att mota effekterna av rundgång i informationsflödet med hjälp av bidrags-

styrda SIDA projekt i Ukraina och Sverige tillsammans med osaklig journalistik som paraly-

serat svenska opinionen åt sidan. Vad som behövs är solidaritet med de krafter som strävar 

efter fred i Ukraina. En solidaritet som bör styra folkliga krafters engagemang och inte 

anpassning till svenska statens politik. 

 


